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Communicating brands´ purpose-driven orientation : does it make a difference on cause-related advertisements? A study on well-established fast-fashion brands

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorColaço, Vera Maria Portela Herédia Lancastre Freitas
dc.contributor.authorVeloso, Joana Pessegueiro
dc.date.accessioned2021-09-20T08:03:58Z
dc.date.available2021-09-20T08:03:58Z
dc.date.issued2021-01-29
dc.date.submitted2021
dc.description.abstractMotivated by the necessity of change in a world with alarming environmental and social issues, consumers' purchase behaviour and brands' business models have been showing an incredible transformation. This reality transcends to the fast-fashion industry, where brands progressively begin to communicate their CSR practices (cause-related marketing) and their purpose (purpose-driven orientation). In line, the present dissertation intends to examine how well-established fast-fashion brands can communicate more efficiently a cause-related advertisement by integrating purpose-driven statements. Based on an extensive analysis of the existing literature regarding the concepts in cause, an experimental study design was performed to examine the effect of adding a purpose-driven statement to a cause-related advertisement on consumers’ purchase behaviours and brand equity perceptions, as well as to which type of responsible practice are consumers more sensitive. Results alert to the importance of introducing a purpose-driven orientation effectively. The success of a purpose-driven statement communication requires the integration of important elements and a clear internal congruency. If consumers cannot relate the statement with the brand’s practice conduct it will lead to a perverse result and consumers' purchase intention will decrease. Moreover, this thesis reinforces the relevance of cause-fit in a cause-related advertisement.pt_PT
dc.description.abstractMotivados pela necessidade de mudança, num mundo que atualmente apresenta alarmantes problemas ambientais e sociais, o comportamento dos consumidores e os modelos de negócio das marcas têm vindo a apresentar uma incrível transformação. Esta realidade transcende para a indústria de fast-fashion. As marcas começam a comunicar as suas práticas de responsabilidade social – marketing relacionado com causas (MRC) e os seus propósitos – purpose-driven orientation. Esta dissertação pretende estudar como é que marcas bem estabelecidas da indústria de fast-fashion podem comunicar eficientemente uma publicidade relacionada com causas, integrando nas mesmas afirmações relativas ao seu propósito. Com base numa análise extensa da literatura existente sobre os conceitos em causa um estudo experimental foi realizado de forma a tecer conclusões em relação ao efeito que adicionar uma afirmação relativa ao propósito da marca, numa publicidade que comunique uma prática de responsabilidade social ou ambiental, tem no comportamento de compra do consumidor e na sua perceção de valor da marca, e a que tipo de prática são os consumidores mais sensíveis. Os resultados mostram que é importante introduzir o conceito de purpose-driven orientation eficazmente. O sucesso da comunicação do propósito da marca requer a integração de elementos fundamentais e congruência interna. Se os consumidores não conseguirem relacionar a afirmação com a conduta praticada pela marca irá originar um resultado perverso e a intenção de compra dos consumidores irá diminuir. Adicionalmente, esta tese reforça a importância da existência de cause-fit aquando a prática de MRC.pt_PT
dc.identifier.tid202656993pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/34977
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectPurpose-driven orientationpt_PT
dc.subjectCause-related marketingpt_PT
dc.subjectFast-fashionpt_PT
dc.subjectBrand equitypt_PT
dc.subjectPurchase intentionpt_PT
dc.subjectWillingness to paypt_PT
dc.titleCommunicating brands´ purpose-driven orientation : does it make a difference on cause-related advertisements? A study on well-established fast-fashion brandspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Economiapt_PT

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