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Financing infrastruture projects using PPPs : the case of the 4th generation of highways in Colombia

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Abstract(s)

Public-private partnerships (PPPs) have become in a well-know model that is use around the globe for infrastructure development, especially for highways construction and operation. As the private sector becomes responsible for the availability and quality of the infrastructure, there are efficiencies and innovations expected that make the PPP model more suitable than traditional public procurement. Besides, PPPs are expected to evoke performance-based contracting, more solid regulation and are a financing alternative when there are budgetary fiscal constrains. The 4th Generation of highways is an ambitious PPP program developed by the Colombian government to build more than 30 highways in the country in the next 5 years, which contemplates investment of more than EUR 20 billion. This paper aims to analyze in detail the 4G program experience, to assess strengths and weaknesses of the Colombian model that could become on learning points for future PPP projects on emerging markets. Several findings on the lack of financing capacity by private partners, barriers on lending and immaturity of the institutional market, summed up to particular risks and lack of a more accurate planning, have made evident the dependency on public resources. Then, the question arise about the convenience of the PPP model and consideration of other alternatives for the development of the roads that are heavily required to boost the competitiveness of this emerging country.
As Parcerias Público Privadas tornaram-se num modelo conhecido e utilizado globalmente para o desenvolvimento de infraestruturas, especialmente para a construção e operação de auto estradas. Uma vez que o sector privado é o responsável pela disponibilidade e qualidade das infraestruturas, são esperadas eficiências e inovações que tornam o modelo de PPP mais adequado que os contratos públicos tradicionais. Para além disso, as PPP são esperadas a evocar contratação baseada no desempenho, regulamentação mais sólida e são também uma alternativa de financiamento quando existem restrições fiscais orçamentais. A Quarta Geração de Concessões Rodoviárias (4G) é um programa ambicioso das PPP desenvolvido pelo governo Colombiano, que visa construir mais de 30 estradas no país nos próximos cinco anos, contemplando um investimento de mais de 20 milhões de euros. Esta tese tem como objectivo analisar em pormenor a experiência do programa 4G, de forma a avaliar os pontos fortes e fracos do modelo Colombiano que poderão vir a desencadear pontos de aprendizagem para futuros projetos de PPP em mercados emergentes. Várias conclusões sobre a falta de capacidade de financiamento por parceiros privados, barreiras à concessão de empréstimos e imaturidade do mercado institucional, juntamente com os riscos específicos e falta de um planeamento mais preciso, tornaram evidente a dependência de recursos públicos. Assim, coloca-se a questão sobre a conveniência do modelo de PPP bem como a consideração de outras alternativas para o desenvolvimento de estradas que constituem requisitos fundamentais para reforçar a competitividade deste país emergente.

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Public-private partnerships Infrastructure Highways Colombia Project finance Parcerias público privadas Infraestrutura Auto estradas

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