Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O b-learning ao serviço da educação da comunidade surda

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
document_15_.pdf200.26 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

O artigo que se apresenta resulta de um estudo de caso com características exploratórias, onde se analisa a implementação de um curso de licenciatura em Língua Gestual Portuguesa na Universidade Católica Portuguesa e desenvolvido em regime de blended learning (b-learning). Com este estudo pretende-se identificar a adequação dos modelos de ensino a distância a populações com características específicas, inibidoras da frequência de estudos em regimes presenciais. Neste caso o público-alvo do curso desenvolvido são pessoas que sofrem de deficiência auditiva profunda. A prática observada permite dizer que existem já ferramentas no domínio das TIC e da Web 2.0 que são propiciadoras de processos de inclusão, em particular da digital. A opção de utilização de ferramentas recentes mostra que o desenvolvimento das TIC propicia novas soluções para problemas antigos e que, de algum modo, inibiam o desenvolvimento de competências de ordem cognitiva em públicos com características específicas.
This article results from a case study with exploratory characteristics, which examines the implementation of a graduation course in Portuguese Sign Language at the Portuguese Catholic University and offered in a blended learning regime. This study aims to identify the suitability of the models of distance education to populations with specific characteristics, inhibitors of attending studies in face-to-face systems. In this case the target audience of the course developed was people who are suffering from profound hearing loss. We can observe now that there are already tools in ICT and Web 2.0 applications that are conducive to processes of inclusion, particularly digital inclusion. The option to use recent tools show us that the recent development of ICT provides new solutions to old problems that, in some way, inhibited the development of cognitive skills in publics with specific characteristics.

Description

Keywords

Ensino a distância Blended learning Ensino de surdos Língua gestual portuguesa Distance learning Blended learning Education of the deaf Portuguese sign language

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue