Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Co­creation : a strategy to reduce guilt and increase consumers’ intention to purchase hedonic products

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203133757.pdf284.07 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Consumers make several purchasing decisions every day. In this decision­making process, consumers often have to decide between a hedonic or utilitarian product. However, despite preferring the hedonic alternative, consumers often choose the option with the highest utilitarian attributes. This paradoxical decision is due to feelings of guilt present in hedonic consumption. This dissertation shows that co­creation serves as a mechanism to mitigate guilt that favorably influences purchase intentions of hedonic goods. The level of guilt felt by consumers is lessened due to perceived source similarity that enhances social identification and, thus, positive attitudes towards the co­created product. Two studies tested these effects. The first study aimed to assess the presence of guilt in hedonic consumption. The results showed that participants would feel more guilt after purchasing the hedonic good compared to the utilitarian one, as argued in the literature. The second study analysed whether co creation was a guilt­reducing tool. Results showed that source similarity effect positively influenced consumers’ purchase intentions in products that triggered higher feelings of guilt after purchase (hedonic). Our findings provide evidence for the moderating effect of perceived similarity on the mediated relationship between hedonic consumption and purchase intention. Furthermore, the study showed that participants are more willing to buy the (hedonic) product when learning that the product was co­created. This study contributes to the literature on hedonic consumption by identifying a new mechanism for guilt attenuation in hedonic consumption. Managerial implications such as the competitive advantage that arises with co­creation are also discussed.
Os consumidores tomam várias decisões de compra todos os dias. Neste processo de decisão, os consumidores têm muitas vezes de decidir entre um produto hedónico ou utilitário. No entanto, apesar de preferirem a alternativa hedónica, os consumidores tendem a escolher com maior frequência a opção utilitária. Esta decisão paradoxal acontece devido a um sentimento de culpa presente no consumo hedónico. Esta dissertação pretende mostrar que a co­criação pode servir de mecanismo de redução de culpa que influencia favoravelmente as intenções de compra de bens hedónicos. Este estudo defende que o nível de culpa sentido pelos consumidores acaba por ser reduzido devido à percepção de similaridade, que por sua vez aumenta a identificação social, resultando assim em atitudes positivas relativamente ao produto co­criado. Dois estudos testaram estes efeitos. O primeiro estudo visava avaliar a presença de culpa no consumo hedónico. Os resultados mostraram que os participantes que compraram o bem hedónico sentiriam um maior grau de culpa comparativamente aos que compraram o bem utilitário. O segundo estudo analisou o papel da co­criação como ferramenta redutora de culpa. Os resultados mostraram que a perceção de similaridade influenciou positivamente as intenções de compra dos consumidores relativamente a produtos hedónicos. Além disso, o estudo mostrou que os participantes estão mais dispostos a comprar o produto hedónico quando sabem que foi co­criado. Este estudo contribui para a literatura sobre o consumo hedónico ao identificar um novo mecanismo de atenuação da culpa. As implicações relativas a uma perspetiva de gestão, tais como a vantagem competitiva que surge com co­criação são também discutidas.

Description

Keywords

Co­creation Hedonic Guilt Utilitarian Observing consumers Purchase intentions Cocriação Hedónico Culpa Utilitário Utilizadores observadores Intenção de compra

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue