Repository logo
 
Publication

Ways of teaching and learning in higher education: representations in the panorama of law education at the Catholic University of Mozambique

dc.contributor.authorGerente, Bianca
dc.contributor.authorCabral, Ilídia
dc.date.accessioned2019-10-03T16:13:41Z
dc.date.available2019-10-03T16:13:41Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractGiven the current demands in higher education that emphasize the need to change teaching and learning strategies, it is necessary to understand what is being done by teachers and students in a scenario that impels the progressive empowerment of student work and confronts teachers with the challenge of promoting in those skills, as well as techniques. Student success or failure is closely related to the organization of teaching institutions and the way teachers teach. This article aims to understand the representations that encompass the professors and students of the law course of the Catholic University of Mozambique (UCM) and their influence on how to teach, learn and evaluate this course. Methodologically it is a case study, of interpretative nature, being inserted in a research of eminently qualitative character. A questionnaire survey was applied to 153 students attending the third and fourth years of law school, in three of the faculties of UCM (Faculty of Tourism and Informatics Management, Faculty of Social and Political Sciences and Faculty of Law respectively). In addition, 23 teachers who teach subjects on this course also participated in the survey. A documentary analysis of the curricular program of the course and literature review were also undertaken. The study results indicate that UCM law teachers and students understand the teaching, learning and assessment process of this course from a different perspective. Teachers conceive of teaching as the transmission of knowledge. Their main challenges are: pedagogical training, research and student assessment. In turn, students believe that in order to develop their learning, teachers should interact more with students, investigate more and use advanced teaching methods, that is that teachers should appropriate the logic of teacher-student interaction.pt_PT
dc.description.abstractDiante das exigências actuais no Ensino Superior que acentuam a necessidade de alterar as estratégias do ensino e da aprendizagem, é preciso compreender o que está a ser feito pelos professores e pelos estudantes num cenário que impele à progressiva autonomização do trabalho do estudante e que coloca os professores mediante o desafio de promover naqueles, competências não só técnicas. O sucesso ou insucesso dos estudantes encontra-se intimamente relacionado com a organização das instituições de ensino e com o modo de ensinar dos professores. Este artigo pretende compreender as representações que englobam os professores e os estudantes do curso superior de Direito da Universidade Católica de Moçambique (UCM) e a sua influência na forma de ensinar, aprender e avaliar este curso. Metodologicamente é um estudo de caso, de natureza interpretativa, inserindo-se numa pesquisa de carácter eminentemente qualitativa. Recorreu-se à aplicação de um inquérito por questionário a 153 estudantes que frequentam o terceiro e quartos anos do curso de Direito, em três das Faculdades da UCM (Faculdade de Gestão de Turismo e Informática, Faculdade de Ciências Socias e Políticas e Faculdade de Direito respectivamente). De igual modo, inquiriram-se 23 professores dessas Faculdades que leccionam disciplinas ao nível deste curso. Procedeu-se, ainda, à análise documental do programa curricular do curso e revisão da literatura. Os resultados do estudo indicam que os professores e estudantes do curso de Direito da UCM compreendem o processo de ensino, aprendizagem e avaliação deste curso numa perspetiva diferente. Os professores, concebem o ensino como transmissão de conhecimentos. Os seus principais desafios são: a formação pedagógica, a investigação e a avaliação do estudante, por sua vez, os estudantes acreditam que, para desenvolver a sua aprendizagem, os professores deveriam interagir mais com os estudantes, investigar mais e utilizar métodos de ensino avançados, isto é, apropriando-se da lógica interativa professor-aluno.
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationGerente, B., Cabral, I. (2018). Ways of Teaching and Learning in Higher Education: Representations in the panorama of law education at the Catholic University of Mozambique. Revista Electrónica de Investigação e Desenvolvimento, 1(9), 17-33pt_PT
dc.identifier.issn2310-0036
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/28296
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade Católica de Moçambiquept_PT
dc.relation.publisherversionhttp://reid.ucm.ac.mz/index.php/reid/issue/view/15pt_PT
dc.subjectTeacherpt_PT
dc.subjectStudentspt_PT
dc.subjectTeaching-learningpt_PT
dc.subjectLawpt_PT
dc.subjectProfessor
dc.subjectEstudantes
dc.subjectEnsino-aprendizagem
dc.subjectDireito
dc.titleWays of teaching and learning in higher education: representations in the panorama of law education at the Catholic University of Mozambiquept_PT
dc.title.alternativeOs modos de ensinar e aprender no ensino superior: representações no panorama da formação em Direito na Universidade Católica de Moçambiquept_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.titleRevista Electrónica de Investigação e Desenvolvimentopt_PT
person.familyNamede Meireles Cabral da Rocha
person.givenNameMaria Ilídia
person.identifier.ciencia-id8619-4C1B-A918
person.identifier.orcid0000-0003-2141-044X
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication3b4225f3-0763-45c5-b68c-27daf72de98a
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery3b4225f3-0763-45c5-b68c-27daf72de98a

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Ways of Teaching and Learning in Higher Education Representations in the panorama of law education at the Catholic University of Mozambique.pdf
Size:
333.7 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: