Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Slow jam : study on the viability of a new healthy-jam producing company

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
201171317.pdf1.37 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The present dissertation aims to study the viability of the start-up “Slow Jam” – a new healthy-jam producing company. Literature research shown the importance for a company of planning its strategy and resources’ allocation. Therefore, the dissertation analyzes three Research Questions: 1) What are the tendencies and main characteristics of the current healthy food market?; 2) Which value proposition presented by the product is the most appreciated by the consumers?; 3) Is the company financially viable? In order to answer these questions, data on the market is researched and analyzed through the Porter’s Five Forces model and by Benchmarking on existing companies. It is also conducted a survey on 157 potential consumers and a financial forecast for five years is developed. In the end, the research shows an opportunity gap in the market that Slow Jam can fill, by educating consumers on its differentiating factor. Particularly, data shown that the characteristic most valued by the consumers would be its “Low Sugar” statement, especially if supported by a related National Association. Finally, financial forecasts indicate that the company should become successful, recovering its initial investment after six years of operations. Overall, the dissertation defends the viability of the Business and its future success.
A presente dissertação tem como objetivo estudar a viabilidade da start-up “Slow Jam” – uma nova empresa de produção de compotas saudáveis. A literatura analizada demonstrou a importância para uma empresa de planear a sua estratégia e alocação de recursos. Assim, a dissertação analiza três questões para pesquisa: 1) Quais são as tendências e principais características do mercado atual de comida saudável? 2) Qual é a proposta de valor apresentada pelo produto que é mais valorizada pelos consumidores? 3) A empresa é financeiramente viável? No sentido de responder a estas questões, foram recolhidos e analizados dados no mercado, utilizando o modelo das Cinco Forças de Porter e efetuando Benchmarking nas empresas competidoras existentes. Foi também realizado um inquérito a 157 potenciais consumidores e desenvolvida uma previsão financeira para cinco anos. Finalmente, a pesquisa mostra um gap no mercado que representa uma oportunidade para a Slow Jam atuar, desde que educando os consumidores para o seu fator diferenciador. Particularmente, os dados mostram que a característica mais apreciada pelos consumidores é a sua promessa de “Low Sugar” (sem açúcar adicionado), especialmente se apoiado por uma Associação Nacional da área. Por último, as previsões financeiras indicam que a empresa deverá tornar-se lucrativa, recuperando o investimento inicial seis anos após o início das suas operações. No geral, a dissertação defende a viabilidade do negócio e o seu futuro sucesso.

Description

Keywords

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue