Repository logo
 
Publication

The effects of co-creation : differences across stages of new product development

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorCosta, Cláudia Isabel de Sousa
dc.contributor.authorPereira, Sara Carolina Feio
dc.date.accessioned2019-02-22T16:08:04Z
dc.date.available2019-02-22T16:08:04Z
dc.date.issued2019-01-29
dc.date.submitted2019
dc.description.abstractFirms increasingly ask for customer participation in the NPD process. However, an important question remains: how do consumers perceive customer participation across the different NPD stages? Does it differ with the products’ complexity? These questions are relevant because of the impact of such perceptions on NPD performance. Through a causal mediation analysis, was found a positive relationship between the customer participation at all NPD stages and the higher NPD performance. In low complexity products, the relationship is explained by higher perceived innovativeness and product quality at the ideation stage, higher perceived innovativeness, product quality and lower perceived co-creator expertise at the product development stage, but no mediation effect at the commercialization stage. In high complexity products, the relationship is explained by higher perceived innovativeness and product quality at the ideation stage, higher perceived innovativeness, product quality, co-creator similarity and market knowledge at the product development stage and higher perceived innovativeness, co-creator similarity and market knowledge at the commercialization stage. Finally, the ideation stage in a high complexity product was identified as the NPD stage that gains most from customer participation, however, in a low complexity product, all the NPD stages have similar importance in the higher NPD performancept_PT
dc.description.abstractCada vez mais as empresas solicitam a participação de consumidores no DNP. Contudo, uma importante questão permanece: como é que os consumidores percecionam a participação de outro consumidor nas diferentes fases de DNP? Será que difere com a complexidade dos produtos? Estas questões são relevantes uma vez que tais perceções têm um impacto na DNP performance. Através de uma análise causal de mediação, foi demonstrada uma relação positiva entre a participação dos consumidores nas diferentes fases de DNP e uma maior DNP performance. Nos produtos de baixa complexidade, esta relação é explicada por uma maior perceção de inovação e qualidade do produto na fase de idealização, uma maior perceção de inovação, qualidade do produto e uma menor perceção de especialização do co-criador na fase de desenvolvimento do produto, mas nenhum efeito de mediação justificou esta relação na fase de comercialização. Nos produtos de elevada complexidade, esta relação é explicada por uma maior perceção de inovação e qualidade do produto na fase de idealização, uma maior perceção de inovação, qualidade do produto, especialização e similitude com o co-criador na fase de desenvolvimento do produto e uma maior perceção de inovação, qualidade do produto, similitude e conhecimento do mercado do co-criador na fase de comercialização. Finalmente, a fase da idealização no produto de complexidade elevada foi identificada como sendo a mais valorizada pelos consumidores. Todavia, no produto de baixa complexidade todas as fases de DNP apresentam uma importância idêntica.pt_PT
dc.identifier.tid202171132pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/26993
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCo-creationpt_PT
dc.subjectCustomer participationpt_PT
dc.subjectNPD performancept_PT
dc.subjectNPD stagespt_PT
dc.subjectCo-criaçãopt_PT
dc.subjectParticipação do consumidorpt_PT
dc.subjectDNP performancept_PT
dc.subjectFases do DNPpt_PT
dc.titleThe effects of co-creation : differences across stages of new product developmentpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152117057 Sara Pereira W PDFA.pdf
Size:
1.28 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: