Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

LusitanaHotels : the 100 days war

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Thesis_LusitanaHotels, The 100-days War.pdf1 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

LusitanaHotels - The 100 Days War is a case study about a hotel group that was founded in 2009 to bridge the gap between affordable and luxury hotels in the South of Portugal. Over time, different hotels were added to the chain and in the beginning of 2012, the group had 6 hotels and a golf course. Revenues increased constantly for years, although at the cost of high financial leverage. With the financial crisis, this excessive debt led to the bankruptcy of the group. In the end of 2012, LusitanaHotels owed money to everyone and the hotels were inactive. It had no credibility at all and its name was very toxic in the market. The case addresses the challenges that the new management team had to face in their turnaround efforts, the strategic alternatives that were available for the company and the first measures taken, sure of their capacities and experience, they designed a 100-day plan in order to drive the business, so that it could recover and later thrive in a competitive market. The dissertation includes a Literature Review that explores relevant themes of the hotel industry and is followed by a Teaching Note that offers an analysis of key questions raised in the case.
LusitanaHotels - The 100 Days War é um Caso sobre um grupo de hotéis que foi fundado em 2009 para colmatar uma falha no mercado hoteleiro no sul de Portugal: os hotéis “affordable luxury”. Ao longo dos anos, o grupo foi crescendo, sendo que em 2012, era composto por seis hotéis e um campo de golf. As receitas cresciam anualmente, contudo através de um endividamento excessivo. Com a crise financeira, esta dívida excessiva levou à falência do grupo. No final do mesmo ano, o grupo tinha dívidas a toda a gente e os hotéis encontravam-se inactivos. Além disso, tinha perdido toda a credibilidade e alcançado um nome toxico no mercado. O caso aborda os desafios da nova equipa directiva, as diferentes estratégias e as medidas que foram tomadas. Seguros das suas capacidades e experiência, os novos gestores desenvolveram uma estratégia para os 100 dias que se seguiam. A tese inclui uma Revisão de Literatura que examina temas relevantes da gestão hoteleira e é seguida de uma Teaching Note que propõe uma análise das questões fundamentais abordados no caso.

Description

Keywords

Hotel industry Brand loyalty Strategic change Turnaround Differentiation Segmentation Revenue management Customer satisfaction Leadership Indústria hoteleira Mudança estratégica Diferenciação Segmentação Satisfação do consumidor Lealdade à marca Liderança

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue