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“Instagram made me do it!” : understanding purchase intentions of beauty and cosmetic services after the lockdown

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Abstract(s)

Cosmetic/beauty services offer a hedonic experience, that individuals indulge in, and use as a coping mechanism for stress release. During the lockdown, their closure led to psychological distress and higher body dissatisfaction rates since they lost their usual coping mechanisms in times of increased pandemic-related stress. After the lockdown, the world witnessed an increase of purchase intentions of beauty/cosmetic services similar to a “Revenge consumption” phenomenon, serving as an overcompensating mechanism to cope with the perceived pandemic severity repercussions. This paper explores purchase intentions of beauty/cosmetic services after the lockdown. To do so, three predictors were selected: perceived loss of control, dysmorphic concern, social media exposure (appearance-based platforms). Findings revealed that the post-pandemic situational context triggers higher purchase intentions for individuals (with a HDC), when their perceived loss of control is low. Individuals with BDD were found to be the primary consumers of appearance-based online platforms and showed the highest interest in non-invasive cosmetic treatments after the lockdown. Social media was proved to have a positive impact on purchase intentions of beauty/cosmetic services after lockdown, for individuals with a HDC, who preferred non-invasive cosmetic treatments rather than conventional services after the lockdown, as opposed to those with LDC.
Os serviços de beleza oferecem uma experiência hedónica, em que os indivíduos utilizam como um mecanismo de enfrentamento para libertação de stress. Durante o confinamento, o encerramento desencadeou angústia psicológica e taxas de insatisfação corporal mais elevadas, visto que alguns indivíduos perderam os seus mecanismos de enfrentamento habituais, numa altura de maior stress. Após o confinamento, o mundo testemunhou um aumento das intenções de compra de serviços de beleza semelhantes a um fenômeno de “consumo de vingança”, sendo um mecanismo de sobrecompensação para lidar com as repercussões da pandemia. Este artigo explora as intenções de compra de serviços de beleza/cosméticos após o confinamento. Três preditores foram selecionados: nível de controlo percebido, preocupação dismórfica, exposição às redes sociais. As descobertas revelaram que o contexto pandémico desencadeia o comportamento dentro dos indivíduos (com APD), quando o seu nível de controlo percebido é baixo. Os indivíduos com TDC foram considerados os principais consumidores de plataformas online baseadas em aparência e mostraram o maior interesse em tratamentos cosméticos não invasivos após o bloqueio. As redes sociais provaram ter um impacto positivo nas intenções de compra de serviços de beleza/cosméticos após o confinamento, os indivíduos com APD preferiam tratamentos cosméticos não invasivos em vez de tratamentos convencionais.

Description

Keywords

Purchase intentions Social media exposure Beauty and cosmetic sector Perceived loss of control HDC (High Dysmorphic Concern) LDC (Low Dysmorphic Concern) BDD (Body Dysmorphic Disorder) Intenções de compra Exposição nas redes sociais Setor de beleza Perda percebida de controle Baixa preocupação dismórfica (BPD) Transtorno dismórfico corporal (TDC) Alta preocupação dismórfica (APD)

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