Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Alcohol-free sparkling wine : a customer segmentation and analysis of factors influencing the intention to adopt this innovation in the German sparkling wine market

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203612647.pdf1.32 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

In Germany, there is a major trend towards greater health, including campaigns such as "Dry January", in which people try to drink less alcohol (Schulz & Hanf, 2023). As a result, alcohol-free versions of drinks that actually contain alcohol are increasingly available on the market. However, Germany is in fact a country with a high per capita alcohol consumption. In this mixed situation, the market for non-alcoholic sparkling wine is growing, but not much information is yet available about it. Therefore, the aim of this thesis is to find out more about the customers and consequently create customer segments. Furthermore, the aim is to find out which factors have an influence on potential target customers to adopt this innovation. To this end, a literature review on the subject of the research is conducted based on the theory of customer segmentation and innovation adoption, before customer segments and factors influencing innovation adoption are identified with the help of a quantitative survey. This approach takes a holistic approach, with analogous consideration of related, innovative products such as non-alcoholic still wine. As a result, this thesis contributes to research by identifying four different customer segments for the non-alcoholic sparkling wine market based on purchase motives, such as beverage innovativeness or situational alcohol abstinence, and proves that gender, age and religious motives are decisive factors for the adoption of innovation.
Na Alemanha, existe uma grande tendência para uma maior saúde, incluindo campanhas como o "Dry January", em que as pessoas tentam beber menos álcool (Schulz & Hanf, 2023). Como resultado, as versões sem álcool de bebidas que efetivamente contêm álcool estão cada vez mais disponíveis no mercado. No entanto, a Alemanha é, de facto, um país com um elevado consumo de álcool per capita. Nesta situação mista, o mercado do vinho espumante sem álcool está a crescer, mas ainda não há muita informação disponível sobre ele. Por conseguinte, o objetivo desta tese é saber mais sobre os clientes e, consequentemente, criar segmentos de clientes. Além disso, o objetivo é descobrir quais os factores que influenciam os potenciais clientes-alvo a adotar esta inovação. Para tal, é efectuada uma revisão da literatura sobre o tema da investigação, com base na teoria da segmentação dos clientes e da adoção da inovação, antes de se identificarem os segmentos de clientes e os factores que influenciam a adoção da inovação, com a ajuda de um inquérito quantitativo. Esta abordagem é holística, com consideração análoga de produtos inovadores relacionados, como o vinho tranquilo não alcoólico. Como resultado, esta tese contribui para a investigação, identificando quatro segmentos de clientes diferentes para o mercado do vinho espumante não alcoólico, com base em motivos de compra, tais como a inovação da bebida ou a abstinência alcoólica situacional, e prova que o género, a idade e os motivos religiosos são factores decisivos para a adoção da inovação.

Description

Keywords

Non-alcoholic Sparkling wine Customer segmentation Target group Innovation adoption Influence factors Vinho espumante sem álcool Segmentação de clientes Grupo-alvo Adoção de inovações Factores de influência

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue