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The challenge of corporate digital responsibility : an analysis of key elements for CDR implementation

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Abstract(s)

The strategic implementation of Corporate Digital Responsibility (CDR) can be the key to leveraging digital technologies and creating value for all stakeholders while minimizing their negative impacts. Digital technologies are indispensable, but they also pose risks if implemented incorrectly, such as the unethical use of AI or high energy consumption. An exploratory sequential, mixed methods approach is used to analyze the challenges and key elements of CDR implementation. The combination of pre-filled company surveys and subsequent semi-structured interviews resulted in exploratory findings on this emerging topic. Many companies are partially implementing CDR, but mostly unintentionally and without realizing its full potential. Furthermore, overall awareness of CDR is very low, leading to challenges in implementing CDR, such as a lack of guidance and structure. Based on this, several key elements were identified, starting with a holistic view of the economic, social, environmental and technological factors of CDR, which must be integrated into the core strategy. CDR must also be communicated transparently and comprehensively to all stakeholders and go beyond compliance. Moreover, in the fast-changing environment of digital innovation, it is important to anticipate consequences and constantly adapt the strategy. CSR serves as a foundation for CDR implementation due to similar goals, but CDR expands the scope and is the next major strategic shift for companies.
A implementação estratégica da Responsabilidade Digital Corporativa (RDC) pode ser a chave para tirar partido das tecnologias digitais e criar valor para todas as partes interessadas, minimizando simultaneamente os seus impactos negativos. As tecnologias digitais são indispensáveis, mas também apresentam riscos se forem implementadas incorretamente, como a utilização não ética da IA ou o elevado consumo de energia. É utilizada uma abordagem exploratório-sequencial de métodos mistos para analisar os desafios e os elementos-chave da implementação da RDC. A combinação de inquéritos pré-preenchidos às empresas e subsequentes entrevistas semi-estruturadas resultou em conclusões exploratórias sobre este tópico emergente. Muitas empresas estão a implementar parcialmente a RDC, mas, na sua maioria, de forma não intencional e sem perceberem todo o seu potencial. Além disso, o conhecimento geral da RDC é muito baixo, o que leva a desafios na implementação da RDC, como a falta de orientação e estrutura. Com base nisto, foram identificados vários elementos-chave, começando por uma visão holística dos fatores económicos, sociais, ambientais e tecnológicos da RDC, que devem ser integrados na estratégia base. A RDC deve também ser comunicado de forma transparente e abrangente a todas as partes interessadas e ir para além do simples cumprimento. Além disso, num ambiente em rápida mutação da inovação digital, é importante antecipar as consequências e adaptar constantemente a estratégia. A Responsabilidade Social Corporativa (RSC) serve de base para a implementação da RDC devido aos objetivos semelhantes, mas a RDC alarga o âmbito e é a próxima grande mudança estratégica para as empresas.

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Corporate digital responsibility Responsible innovation Digital sustainability Digital ethics Responsabilidade digital das empresas Inovação responsável Sustentabilidade digital Ética digital

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