Repository logo
 
Publication

Assessing digital financial literacy and its’ underlying socio-demographic indicators

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorSalvado, João Cotter
dc.contributor.authorMinas, Vasco Picão
dc.date.accessioned2021-09-23T09:29:01Z
dc.date.available2021-09-23T09:29:01Z
dc.date.issued2021-01-26
dc.date.submitted2021
dc.description.abstractThe purpose of this dissertation is to develop a model/survey capable of assessing the levels of digital financial literacy of the Portuguese population. This subject matter was proposed by a startup, called “Doutor Finanças”, which aims to understand the status of the Portuguese population in this regard. Doutor Finanças operates assisting its customers in their financial concerns to optimize their financial wealth and, also, increase their financial literacy levels. For that reason, this thesis focus on testing the model/survey and comparing the results with the participants’ demographic indicators to understand their impact on digital financial literacy levels. On one hand, the methodology used to develop the digital financial literacy model consists of combining existing models that study digital and financial literacy indicators, separately, into one model that merges the indicators of these two components. On the other hand, to test the conceived model, a survey was created according to the model indicators. This survey measures the participant’s digital financial literacy level on a scale from 0 to 100 points and, also, gathers relevant information about the critical demographic indicators for the purpose of this analysis. Regarding the data analysis, the comparison between the participants’ scores and their demographic indicators indicates that gender, area of residence, area of study and level of education are the indicators that have larger impact in the levels of digital financial literacy.pt_PT
dc.description.abstractO objetivo desta tese é desenvolver um modelo/questionário capaz de avaliar os níveis de literacia financeira digital da população portuguesa. Este tema foi sugerido por uma startup, denominada “Doutor Finanças”, que visa perceber o estado da população portuguesa nesta matéria. A Doutor finanças tem em vista auxiliar os seus clientes nas suas preocupações financeiras de forma a otimizar a sua “saúde” financeira. Por esse motivo, esta tese concentra-se em testar o modelo/questionário e comparar os resultados obtidos com os indicadores demográficos dos participantes para entender o seu impacto nos níveis de literacia financeira digital. Por um lado, a metodologia utilizada para desenvolver o modelo de literacia financeira digital consiste em combinar modelos existentes que estudam indicadores de literacia digital e literacia financeira, separadamente, num modelo que contenha uma ponderação entre os indicadores destas duas componentes. Por outro lado, para testar o modelo desenvolvido, foi criado um questionário respeitando os indicadores do modelo. Este questionário avalia o nível de literacia financeira digital dos participantes numa escala de 0 a 100 pontos e, também, reúne informações sobre os indicadores demográficos que são interessantes para o propósito desta análise. Considerando a análise de dados, a comparação entre as pontuações dos participantes e os seus indicadores demográficos indica que o género, a área de residência, área de estudo e o nível de escolaridade são os indicadores que têm maior impacto nos níveis de literacia financeira digital.pt_PT
dc.identifier.tid202656322pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/35158
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectDigital literacypt_PT
dc.subjectFinancial literacypt_PT
dc.subjectDigital financial literacypt_PT
dc.subjectConsultingpt_PT
dc.subjectDemographic indicatorspt_PT
dc.subjectLiteracia digitalpt_PT
dc.subjectLiteracia financeirapt_PT
dc.subjectLiteracia financeira digitalpt_PT
dc.subjectConsultoriapt_PT
dc.subjectIndicadores demográficospt_PT
dc.titleAssessing digital financial literacy and its’ underlying socio-demographic indicatorspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202656322.pdf
Size:
2 MB
Format:
Adobe Portable Document Format