Repository logo
 
Publication

Politicians on the board : a driving force for Corporate Social Responsibility performance of german DAX 30 firms?

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorEl Nayal, Omar
dc.contributor.authorWider-Eberspächer, Carlotta
dc.date.accessioned2023-05-12T07:39:47Z
dc.date.available2023-05-12T07:39:47Z
dc.date.issued2022-10-20
dc.date.submitted2022-04
dc.description.abstractThis paper aims to explore the following question: Do political directors on supervisory boards affect the corporate social responsibility (CSR) performance of firms? Based on identity theory, this paper predicts that politicians incorporate their political identity and social interests into their role as directors and consequently increase the CSR performance of the firm. Furthermore, this study explores whether gender diversity on the board of directors and the power of CEOs intensify this relationship. The empirical setting includes all 41 firms listed in the German DAX 30 between 2009 und 2020. In order to analyze the panel data set regression analyses are conducted. The results of the study indicate a non-significant result on the influence of political directors on CSR performance in the sample. A potential reason could be the often extremely high number of board members in German DAX 30 firms and the comparatively low influence of each individual or the low regional linkages of firms with politicians of this scale. Furthermore, additional post hoc analyses suggest that there are significant positive correlations between conservative as well as national politicians on CSR performance. This effect weakens under the influence of the moderating factors gender diversity and CEO power. Thus, these results indicate that the differentiation of political orientation, jurisdiction scope and other characteristics can contribute decisively to the understanding of the effect of political directors on CSR performance.pt_PT
dc.description.abstractEste documento pretende explorar a seguinte questão: Os directores políticos dos conselhos de supervisão afectam o desempenho das empresas em matéria de responsabilidade social empresarial (RSE)? Baseado na teoria da identidade, este documento prevê que os políticos incorporem a sua identidade política e interesses sociais no seu papel de directores e consequentemente aumentem o desempenho da empresa em termos de RSE. Além disso, este estudo explora se a diversidade de género no conselho de administração e o poder dos CEOs intensificam esta relação. A amostra inclui todas as 41 empresas listadas no DAX 30 alemão entre 2009 e 2020. A fim de analisar o conjunto de dados do painel, são efectuadas análises de regressão. Os resultados do estudo indicam um resultado não significativo sobre a influência dos directores políticos no desempenho da RSE na amostra. Uma razão potencial poderia ser o número frequentemente extremamente elevado de membros do conselho de administração nas empresas do DAX 30 alemão e a influência comparativamente baixa de cada indivíduo ou a baixa ligação regional das empresas com políticos desta escala. Além disso, análises post hoc adicionais sugerem que existem correlações positivas significativas entre políticos conservadores e políticos nacionais sobre o desempenho em termos de RSE. Este efeito enfraquece sob a influência dos factores moderadores diversidade de género e poder de direcção. Estes resultados indicam que a diferenciação da orientação política e do âmbito de jurisdição pode contribuir decisivamente para compreender o efeito dos directores políticos no desempenho da RSE.pt_PT
dc.identifier.tid203132092pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41100
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCorporate political activitypt_PT
dc.subjectCorporate Social Responsibilitypt_PT
dc.subjectPoliticians on the boardpt_PT
dc.subjectIdentity theorypt_PT
dc.subjectGerman economypt_PT
dc.subjectActividade política empresarialpt_PT
dc.subjectResponsabilidade Social Empresarialpt_PT
dc.subjectPolíticos no conselhopt_PT
dc.subjectTeoria da identidadept_PT
dc.subjectEconomia alemãpt_PT
dc.titlePoliticians on the board : a driving force for Corporate Social Responsibility performance of german DAX 30 firms?pt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203132092.pdf
Size:
922.39 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203132092.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: