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Made in Portugal : the bicycle phenomenon

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Abstract(s)

This dissertation is a pedagogical case study focused on the Portuguese bicycle manufacturing industry and its context in Europe. Hence, the case is an opportunity to apply management frameworks like Porter Diamond and understand the clusters’ role in a specific industry. In 2019, Portugal was the largest bicycle manufacturer among European Union members, after a constant production increase over the years, which was meaningful in a mature industry. Therefore, the thesis purpose is to understand how Portugal could become so competitive and reach such position. Portuguese two-wheel industry was spread between Braga and Vila Franca de Xira with a very relevant firm concentration in Aveiro region which contributed to domestic rivalry. Portugal had entrenched the industry knowledge from historical specialization, skilled labour force and high technological machinery. Besides product quality, Portugal could provide competitive prices due to lower labour costs than other European competitors. As well, Portuguese firms were flexible by providing short lead times to European clients and attending to their personal needs. Portugal Bike Value, a project to acclaim the national bicycle manufacturing industry, promoted firms’ internationalization, attracted FDI and created a Portuguese product identity. Nevertheless, the industry was changing as electric bicycles gained relevance and manufacturers invested on producing them, however Portuguese industry was not yet the leader on this segment and had path to pursue.
A tese de mestrado consiste num caso de estudo com efeitos pedagógicos focado na indústria portuguesa da bicicleta e o seu contexto na Europa. Assim, este caso é uma oportunidade para aplicar conceitos teóricos de gestão como o Diamante de Porter e clusters a uma indústria específica. Em 2019, Portugal era o maior produtor de bicicletas da UE, após anos consecutivos de aumento da produção, o que é significativo considerando o grau de maturação da indústria. Logo, o propósito desta tese é entender como Portugal conseguiu ser tão competitivo e chegar a esta posição. A indústria da bicicleta estendia-se de Braga a Vila Franca de Xira, com foco relevante no distrito de Aveiro, que contribuía para a rivalidade doméstica. Portugal tinha um conhecimento profundo da indústria dada a especialização histórica, a força de trabalho qualificada e o investimento em novas tecnologias mais eficientes. Para além de qualidade de produto, Portugal fornecia preços competitivos devido aos salários mais baixos que outros concorrentes europeus. Adicionalmente a flexibilidade das empresas portuguesas permitia ter lead times pequenos para os clientes Europeus e atendar às suas necessidades particulares. O Portugal Bike Value era um projeto que pretendia valorizar a indústria, promovia a internacionalização das empresas, fomentava a atração de investimento direto estrangeiro e a criação da identidade do produto Português. Não obstante, a indústria estava em mudança derivada à elevada procura por opções elétricas que levaram a um investimento na produção por parte dos industriais, porém a indústria Portuguesa ainda não era líder nesta vertente.

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Keywords

Strategy Bicycle manufacturing industry Porter diamond Cluster Estratégia Indústria da produção de bicicletas Diamante de Porter

Pedagogical Context

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