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Give me a break : how psychological distance affects consumers’ expected experience of a break during a positive experience?

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorBraga, João Pedro Niza Jacinto
dc.contributor.authorAlmeida, Sara Bolito dos Santos
dc.date.accessioned2018-07-30T13:49:53Z
dc.date.issued2018-03-07
dc.date.submitted2017
dc.description.abstractPrevious research about the effect of breaks during a positive experience has shown that consumer experience might be improved. However, a number of studies have also shown that consumers prefer no interruptions during positive activities. This results in incorrect predictions on consumers’ optimal experience. This thesis aims to find a way of lessening the weight consumers attribute to breaks on positive experience. Manipulating one of the dimensions of psychological distance we will try to understand its impact on consumers’ perceptions and willingness to experience a situation when introducing the variable break. The present study manipulates psychological distance, which has been shown to be associated to abstraction such that distant events generate high-level construal. It was hypothesize that imagining events in a distant future (under high levels of construal), the break would have a smaller impact on the expected pleasure of the experience. In an online study, answered by 170 consumers, break presence and temporal distance were manipulated. The study measured consumers’ willingness to engage in an experience, expected levels of pleasure during an experience and willingness to pay. The results show that, although important, temporal distance is not a dominant decision variable, as different levels of this variable have practically the same effect on consumers’ preferences. On the other hand, we conclude that consumers are break sensitive whether they expecting or not a presence of break on their positive experience. Finally, we perceived heterogeneous and neutral participants’ perceptions and a strong participation bias.pt_PT
dc.description.abstractPesquisa feita anteriormente acerca do efeito dos intervalos durante uma experiência positiva, mostrou que a experiência do consumidor pode ser melhorada. No entanto, um número de estudos também mostrou que os consumidores preferem não interromper experiências positivas. Isto resulta em prever incorretamente a experiência ideal para o próprio consumidor. Esta tese tem como objetivo, encontrar uma forma de reduzir o peso que os consumidores atribuem aos intervalos numa experiência positiva. Através da manipulação de uma das dimensões de distância psicológica, nós vamos tentar perceber o seu impacto nas perceções do consumidor e na sua disposição para fazer a experiência, quando introduzida a variável intervalo. O atual estudo, manipula a distância psicológica que tem sido associada à abstração, sendo que eventos distantes geram altos níveis de construal. Hipotetizamos que eventos imaginados num futuro distante (sob valores elevados de construal), o intervalo teria um impacto reduzido no prazer esperado da experiência. Num estudo realizado online respondido por 170 pessoas, as variáveis intervalo e distância temporal foram manipuladas. O estudo mede a disposição do consumidor para realizar uma experiência, os níveis de prazer esperados pelo consumidor e o valor disposto a pagar pela experiência. Os resultados mostram que, ainda que importante, a distância temporal não é uma variável de decisão dominante. Isto porque diferentes níveis desta variável, têm praticamente o mesmo efeito nas preferências dos consumidores. Por outro lado, concluímos que os consumidores são sensíveis ao intervalo, consoante esperam a presença ou não deste na sua experiência positiva. Por fim, observamos as perceções dos participantes, como sendo heterógenas e neutras com forte enviesamento por parte dos participantes.pt_PT
dc.identifier.tid201888475pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25328
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectTemporal psychological distancept_PT
dc.subjectConstrual level theorypt_PT
dc.subjectPositive experiencept_PT
dc.subjectBreakpt_PT
dc.subjectAffective forecastingpt_PT
dc.subjectPerceptionspt_PT
dc.subjectImpact Biaspt_PT
dc.subjectFocalismpt_PT
dc.subjectDistância temporal psicológicapt_PT
dc.subjectTeoria do nível de interpretaçãopt_PT
dc.subjectExperiência positivapt_PT
dc.subjectIntervalopt_PT
dc.subjectPrevisão afetivapt_PT
dc.subjectPerceçõespt_PT
dc.subjectImpacto de enviesamentopt_PT
dc.titleGive me a break : how psychological distance affects consumers’ expected experience of a break during a positive experience?pt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas

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