Repository logo
 
Publication

Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools

dc.contributor.authorLagarto, José
dc.contributor.authorLopes, Maria da Luz
dc.date.accessioned2018-11-05T17:33:47Z
dc.date.available2018-11-05T17:33:47Z
dc.date.issued2018
dc.description.abstractThe main objective of this article is to understand how basic school teachers (5th to 9th grades) of the Municipality of Viseu (Portugal) carried out their training on information and communication technologies. This article is part of a larger study conducted in 2012 and 2013. To have a clear picture about the skills in information and communication technologies, we applied a questionnaire and interviews and conducted individual and focused groups using a set of selected teachers. For a longitudinal analysis of the development of these skills over time, we compared the results of this study with previous analyses, particularly with that of Jacinta Paiva, in 2002, and noticed how evolved the indicators are. We concluded that training in information and communication technologies, as a rule, does not appear in initial teacher training and is much carried out by self-training, supported by friends and colleagues and in the framework of training departments. Moreover, it was found that there was significant improvement in the number of teachers who have undergone information and communication technologies training.pt_PT
dc.description.abstractNeste artigo procuramos perceber como os docentes do ensino básico (5º ao 9º ano) do Município de Viseu (Portugal) conduziram seu treinamento em tecnologias da informação e comunicação. Este artigo é parte de um estudo maior realizado em 2012 e 2013. Para termos uma ideia clara sobre habilidades em tecnologias da informação e comunicação, foram aplicados um questionário, realizadas entrevistas e conduzidos grupos individuais e de foco usando um conjunto de docentes selecionados. Para uma análise longitudinal da evolução dessas competências ao longo do tempo, fizemos a comparação dos resultados desse estudo com estudos elaborados anteriormente, particularmente com o realizado por Jacinta Paiva, em 2002, e observamos quão evo-luídos são os indicadores. Concluímos que a formação em tecnologias da informação e comunicação, como regra geral, não aparece na formação inicial dos docentes e é frequentemente realizada à custa de auto-treinamento, com apoio de amigos e colegas e ainda no âmbito dos centros de formação. Por outro lado, constata-se que houve uma melhoria significativa quanto ao número de docentes submetidos a treinamento em tecnologias da informação e comunicação.
dc.description.abstractEl objetivo de este artículo es entender cómo los maestros de escuelas básicas (quin-to a nono grados) del Municipio de Viseu (Portugal) realizaron su capacitación en tecnologías de información y comunicación. Este artículo es parte de un estudio más amplio llevado a cabo en 2012 y 2013. Para tener una idea clara sobre las habilidades en tecnologías de información y comunicación, se aplicó un cuestionario y entrevistas y fueran conducidos grupos individuales y enfocados mediante un conjunto de profe-sores seleccionados. Para un análisis longitudinal del desarrollo de estas habilidades a través del tiempo, se compararon los resultados de este estudio con análisis previos, en especial con el de Jacinta Paiva, en 2002, observando cómo se evolucionaron los indi-cadores. Llegamos a la conclusión de que la formación en tecnologías de información y comunicación, por regla general, no aparece en la formación inicial del profesorado y frecuentemente se lleva a cabo mediante la autoformación, con el apoyo de amigos y en el marco de los departamentos de formación. Además, se encontró que hubo una mejora significativa en el número de profesores que recibieron capacitación en tecnologías de la información y la comunicación.
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationLagarto, J., Lopes, M.L. (2018). Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools. Revista Brasileira de Educação, 23, art. no. e230003pt_PT
dc.identifier.doi10.1590/s1413-24782018230003pt_PT
dc.identifier.eid85045703876
dc.identifier.issn1809-449X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25980
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherScielopt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectTeacher trainingpt_PT
dc.subjectICT skillspt_PT
dc.subjectDigital literacypt_PT
dc.subjectICTpt_PT
dc.subjectFormação de professores
dc.subjectCompetências TIC
dc.subjectLiteracia digital
dc.subjectTIC
dc.subjectLa formación del profesorado
dc.subjectLas competencias en TIC
dc.subjectLa alfabetización digital
dc.titleDigital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schoolspt_PT
dc.title.alternativeProfessores de alfabetização digital dos 2º e 3º ciclos das escolas do condado de viseu (Portugal)pt_PT
dc.title.alternativeProfesores de alfabetización digital del segundo y tercero ciclos de las escuelas del condado de viseu (Portugal)pt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.titleRevista Brasileira de Educaçãopt_PT
person.familyNameLagarto
person.givenNameJosé
person.identifier.ciencia-id371F-FA54-8533
person.identifier.orcid0000-0001-6892-0805
person.identifier.ridM-5031-2013
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationb475c719-7a61-4e93-9036-0633f88881f9
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryb475c719-7a61-4e93-9036-0633f88881f9

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
20593368.pdf
Size:
275.41 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: