Repository logo
 
Publication

Do social media influencers affect Gen-Z and Millennials' purchase intentions differently?

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRomeiro, Paulo
dc.contributor.authorLiguori, Giulia
dc.date.accessioned2023-05-03T14:22:22Z
dc.date.available2023-05-03T14:22:22Z
dc.date.issued2022-10-20
dc.date.submitted2022-09
dc.description.abstractThe goal of this study is to determine how perceptions of Social Media Influencers (SMIs) affect Gen Z and Millennials' purchase intention. It also seeks to pinpoint elements influencing consumer perceptions of SMIs. To accomplish this, it is provided a conceptual framework that blends the theory of planned behavior (TPB) and theorized findings from earlier influencer marketing literature. The conceptual model is empirically evaluated using two distinct regression models estimation on data collected from 164 European respondents. This study demonstrates how Gen Z and Millennials' purchasing intentions are positively impacted by perceived expertise, likeability, and trustworthiness toward SMIs. It also shows that, despite Gen Z's greater congruence in terms of trust with influencers, there are no significant differences between the two generations in terms of how they are influenced and how they view SMIs. The study's findings aid fashion industry marketers and advertisers in their understanding of how influencer marketing influences consumer purchase intent. Additionally, they help marketers choose influencers more effectively capable of inspiring purchase intentions among current and potential customers by helping them comprehend the aspects that underlie attitudes toward SMIs in the two most digitalized generations.pt_PT
dc.description.abstractO objectivo deste estudo é determinar como as percepções dos Social Media Influencers (SMIs) afectam a intenção de compra dos Gen Z e Millennials. Procura também identificar elementos que influenciam as percepções dos consumidores sobre os SMI. Para o conseguir, é fornecido um quadro conceptual que mistura a teoria do comportamento planeado (TPB) e resultados teorizados da literatura de marketing de influenciadores anteriores. O modelo conceptual é avaliado empiricamente utilizando dois modelos de regressão distintos que estimam os dados recolhidos de 164 inquiridos europeus. Este estudo demonstra como as intenções de compra dos Gen Z e Millennials são positivamente impactadas pela percepção da perícia, simpatia e confiança em relação às SMIs. Mostra também que, apesar da maior congruência do Gen Z em termos de confiança com os influenciadores, não existem diferenças significativas entre as duas gerações em termos de como são influenciadas e como vêem as PMIs. As conclusões do estudo ajudam os marketeers da indústria da moda e os publicitários na sua compreensão de como o marketing influente influencia a intenção de compra do consumidor. Além disso, ajudam os marqueteiros a escolher influenciadores mais eficazmente capazes de inspirar intenções de compra entre os clientes actuais e potenciais, ajudando-os a compreender os aspectos subjacentes às atitudes em relação às SMI nas duas gerações mais digitalizadas.pt_PT
dc.identifier.tid203133013pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41019
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectSocial mediapt_PT
dc.subjectInfluencerspt_PT
dc.subjectInstagrampt_PT
dc.subjectTrustpt_PT
dc.subjectGeneration Zpt_PT
dc.subjectMillennialspt_PT
dc.subjectYoung adultspt_PT
dc.subjectPurchase intentionspt_PT
dc.subjectInfluenciadorespt_PT
dc.subjectJovens adultospt_PT
dc.subjectIntenções de comprapt_PT
dc.titleDo social media influencers affect Gen-Z and Millennials' purchase intentions differently?pt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203133013.pdf
Size:
3.61 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203133013.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: