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Internationalization of portuguese SMEs to Brazil : main barriers and motivations

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorXavier, Rute
dc.contributor.authorBicho, Sofia Margarida Martins Jones
dc.date.accessioned2023-05-08T07:15:11Z
dc.date.available2023-05-08T07:15:11Z
dc.date.issued2022-10-19
dc.date.submitted2022-09
dc.description.abstractDue to the growing presence and development of small and medium enterprises (SMEs) in foreign markets over the past years, the internationalization process especially its main drivers and barriers, have been extensively studied and discussed among scholars. This dissertation explores the process of Portuguese SMEs entering the Brazilian market, with a focus on the motivations and barriers that these companies experienced. The methodological approach used for this study was a qualitative analysis of a questionnaire that was developed, distributed, and a shared with Portuguese companies that have internationalize to Brazil. The framework of this study is the Brazilian market, one of the most populated in the world and a developing economy that represents a big market with great untapped potential. Doing business in Brazil is difficult due to numerous trade restrictions, unclear and dispersed legislation among states, and bureaucratic red tape. However, because of the close cultural links, common language, and shared history between the two nations, Portuguese businesses benefit from a shorter psychological barrier. The findings of this study allow us to draw the conclusion that the key factors leading Portuguese SMEs to internationalize to Brazil were increasing sales, international management/administration, and reducing dependency on the domestic market. The complexity of the bureaucratic processes, the market's regulations and legislation, the political and economic climate in Brazil, and the fluctuating currency rates were the most significant obstacles to entering the Brazilian market. The goal is to provide context and guidance for other companies to consider when undergoing the same experience.pt_PT
dc.description.abstractDevido à crescente presença e desenvolvimento de pequenas e médias empresas (PMEs) nos mercados estrangeiros nos últimos anos, o processo de internacionalização, especialmente os seus principais impulsionadores e barreiras, tem sido progressivamente estudado e discutido. Esta dissertação explora o processo de entrada das PME portuguesas no mercado brasileiro, com foco nas motivações e barreiras que estas empresas experienciaram. A abordagem metodológica utilizada para este estudo foi uma análise qualitativa de um questionário desenvolvido e partilhado com empresas portuguesas que se internacionalizaram para o Brasil. O contexto deste estudo é o mercado brasileiro, um dos mais populosos do mundo e uma economia em desenvolvimento que representa um grande mercado com grande potencial inexplorado. Fazer negócio no Brasil é difícil devido a numerosas restrições comerciais, legislação pouco clara e dispersa entre estados, e procedimentos burocráticos. Contudo, devido aos estreitos laços culturais, língua comum e história partilhada entre as duas nações, as empresas portuguesas beneficiam de uma barreira psicológica mais curta. Os resultados deste estudo permitem-nos concluir que os fatores-chave que levaram as PME portuguesas a internacionalizarem-se para o Brasil foram o aumento das vendas, a gestão/administração internacional, e a redução da dependência do mercado doméstico. A complexidade dos processos burocráticos, os regulamentos e legislação do mercado, o clima político e económico no Brasil, e as flutuações das taxas de câmbio foram os obstáculos mais significativos à entrada no mercado brasileiro. O objetivo é fornecer contexto e orientação para outras empresas a considerar passar pela mesma experiência.pt_PT
dc.identifier.tid203133765pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41048
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectInternationalizationpt_PT
dc.subjectPortuguese SMEspt_PT
dc.subjectBrazilpt_PT
dc.subjectBarriers of internationalizationpt_PT
dc.subjectDrivers of internationalizationpt_PT
dc.subjectInternacionalizaçãopt_PT
dc.subjectPMEs portuguesaspt_PT
dc.subjectBrasilpt_PT
dc.subjectBarreira do processo de internacionalizaçãopt_PT
dc.subjectImpulsionadores do processo de internacionalizaçãopt_PT
dc.titleInternationalization of portuguese SMEs to Brazil : main barriers and motivationspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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