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(Re)designing business models based on circular principles : a comparative case study of three fashion companies

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Abstract(s)

The fashion industry is one of the most polluting sectors worldwide and currently operates under linear economy principles leading to prominent levels of overconsumption. While it is growing rapidly, increasing attention has been drawn to the industry's significant negative environmental and social impacts. Making a transition towards circular systems and incorporating circular economy principles into business models can be one solution for the future of the fashion industry. The purpose of this dissertation is to examine how do fashion companies implement circular practices in their business models. To answer the research question, I used the business model canvas as the theoretical framework and adopted a qualitative approach. I conducted a comparative case study of three fashion companiesthat have started the transition towards a circular economy. My findings indicated that primarily four components of the business model canvas are affected in the process of transitioning towards circular systems specifically value proposition, key partner, key activities, and key resources. However, they demonstrated that it requires a systematic transformation across the entire value chain. Finally, my findings suggested that it is a complex process, and there are different strategies that can be utilized to implement circular principles, namely incorporating sustainable material choices, exploring new business models, and applying other operational best practices.
A indústria da moda é um dos setores mais poluentes do mundo e atualmente opera sob princípios de economia linear, levando a altos níveis de consumo excessivo. Embora esteja a crescer rapidamente, cada vez mais atenção tem sido dada aos significativos impactos negativos ambientais e sociais da indústria. Fazer uma transição para sistemas circulares e incorporar princípios de economia circular em modelos de negócios pode ser uma solução para o futuro da indústria da moda. O objetivo desta dissertação é examinar como é que as empresas de moda implementam práticas circulares nos seus modelos de negócios. Para responder à pergunta de investigação, utilizei o business model canvas como ferramenta teórica e adotei uma abordagem qualitativa. Realizei um estudo de caso comparativo de três marcas de moda que iniciaram a transição para uma economia circular. As minhas descobertas indicaram que principalmente quatro componentes do business model canvas são afetados no processo de transição para sistemas circulares, nomeadamente proposta de valor, parceiro-chave, atividades-chave e recursos-chave. No entanto, estes demonstraram que é necessária uma transformação sistemática em toda a cadeia de valor. Por fim, as minhas descobertas sugeriram que é um processo complexo e que existem diferentes estratégias que podem ser utilizadas para implementar os princípios circulares, tais como, incorporar escolhas de materiais sustentáveis, explorar novos modelos de negócios e aplicar outras práticas de operação recomendadas.

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Fashion industry Business model Circular economy Circular business model Circular fashion Indústria da moda Modelos de negócio Economia circular Modelo de negócio circular Moda circular

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