Repository logo
 
Publication

Internationalization strategies of state-owned enterprises : between business and politics

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLeglise, Laure
dc.contributor.authorMetz, Julien Andre
dc.date.accessioned2020-02-28T08:14:51Z
dc.date.issued2020-01-28
dc.date.submitted2020
dc.description.abstractIn times in which firms owned by the state increasingly seek international markets, research on this topic needs to be further developed in order to find the linkage and dependencies between politics and business. The purpose of this thesis is to study how state ownership affects a firm’s internationalization strategy. In order to answer this question, a qualitative single-case study was conducted on Munich Airport International, a subsidiary of Flughafen München GmbH, owned by the Federal Republic of Germany, the Free State of Bavaria and the city of Munich. The findings suggest that a state-owned enterprise that is driven by and dependent on external market opportunities less likely faces the typical issues of state ownership such as a political mandate. Hence, its internationalization strategy is not politically driven. Even for unlisted, wholly state-owned enterprises, the internationalization strategy converges with those of private companies. However, due to multilayered governance structures and discrepancies in risk appetite, state ownership can cause internal inefficiencies and consequently constrains the strategy implementation. Those constraints can result in a learning experience which influences further strategy development.pt_PT
dc.description.abstractCom um crescente interesse das empresas estatais nos mercados estrangeiros, importa compreender quais dependências entre Política e Negócio, e qual o impacto desta relação nas estratégias de internacionalização. O presente estudo pretende avaliar como a estratégia de internacionalização de uma empresa é influenciada por ser estatal. Para responder a esta questão, foi realizado um caso de estudo sobre a empresa Munich Airport International, subsidiária da Flughafen München GmbH. Este grupo é propriedade da República Federal da Alemanha, do Estado Livre da Baviera e da cidade de Munique. Os resultados sugerem que uma empresa estatal, orientada e dependente das oportunidades do mercado estrangeiro, tem menor probabilidade de lidar com problemas comuns neste tipo de empresas, como pressões políticas. Ou seja, a sua estratégia de internacionalização não será influenciada por motivos políticos. Mesmo para empresas totalmente estatais e sem presença na bolsa, a sua estratégia de internacionalização converge com a das empresas privadas. No entanto, devido à existência de modelos de governação com vários níveis e discrepâncias na propensão ao risco entre a Empresa e o Estado, o fato de uma empresa ser estatal pode potenciar ineficiências internas e, consequentemente, condicionar a implementação da estratégia de internacionalização. Este contexto pode resultar numa experiência de aprendizagem interna que potencia o desenvolvimento global da estratégia.pt_PT
dc.identifier.tid202439682pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/29717
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectState ownershippt_PT
dc.subjectInternationalizationpt_PT
dc.subjectGovernancept_PT
dc.subjectRiskpt_PT
dc.subjectPropriedade estatalpt_PT
dc.subjectInternacionalizaçãopt_PT
dc.subjectModelo de governaçãopt_PT
dc.subjectRiscopt_PT
dc.titleInternationalization strategies of state-owned enterprises : between business and politicspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152118209_Julien Metz_DPDFA.pdf
Size:
792.49 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: