Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The potential of mobility as a service to deliver sustainable value and implications for business models

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
202965163.pdf1.98 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Mobility is one of the greatest environmental challenges we face today. Therefore, there is increasing pressure to transition to a more sustainable urban mobility system, giving rise to Mobility-as-a-Service as a potential solution to reverse private car ownership. It consists of a digital interface that integrates existing transport modes and offers users the possibility to plan, book, and pay for upcoming trips. However, the complexity of this concept imposes several questions regarding its potential to deliver what it promises to. Therefore, the objective of this thesis is to understand the potential of this service to deliver sustainable value and the implication this has on its business models. The approach applied was qualitative exploratory research by conducting semi-structured interviews with industry experts. The findings reveal that the sustainability of Mobility-as-a-Service depends on (1) its ability to capture the segment of private car users to be profitable in the long run, (2) the extension of the public transport network with other forms of collective mobility to achieve social inclusion, and (3) the innovation of existing business models from vehicle suppliers and manufacturers to integrate environmentally sustainable objectives. Achieving these three goals requires stakeholders to engage in a reciprocal and mutually beneficial relationship. This research contributes to a holistic understanding of the ecosystem business model by considering the needs of key stakeholders.
A mobilidade é um dos maiores desafios ambientais que enfrentamos hoje em dia. Por conseguinte, existe uma pressão crescente para a transição para um sistema de mobilidade urbana mais sustentável, dando origem à Mobilidade-como-um-Serviço como uma potencial solução para inverter o uso do carro particular. Consiste numa interface digital que integra os modos de transporte existentes e oferece aos utilizadores a possibilidade de planear, reservar e pagar viagens. No entanto, a complexidade deste conceito impõe várias questões quanto ao seu potencial para entregar aquilo que promete. Portanto, o objetivo desta tese é compreender o potencial deste serviço para criar valor sustentável e a implicação que isto tem no seu modelo de negócio, através da realização de entrevistas semi-estruturadas a experts da indústria. Os resultados revelam que a sustentabilidade da Mobilidade-como-um-Serviço depende (1) da sua capacidade de captar o segmento de utilizadores de carro particular de forma a ser rentável a longo prazo, (2) da extensão da rede de transportes públicos com outras formas de mobilidade coletiva para alcançar a inclusão social, e (3) da inovação dos modelos de negócio existentes dos fornecedores e fabricantes de veículos para integrar objetivos ambientalmente sustentáveis. A realização destes três objetivos exige que as partes interessadas se empenhem numa relação recíproca e mutuamente benéfica. Esta investigação contribui para uma compreensão holística do modelo empresarial do ecossistema, ao considerar as necessidades dos principais interessados.

Description

Keywords

Mobility-as-a-service MaaS Sustainable business models Business ecosystem Stakeholders Value proposition Value creation Value capture Mobilidade-como-um-serviço Modelos de negócio sustentáveis Ecossistema empresarial Intervenientes Proposta de valor Criação de valor Captura de valor

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue