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Wind of change : from dirty fuel to the world´s most sustainable energy company : a case study on the business transformation of Ørsted

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Abstract(s)

We live in a rapidly changing world that holds more and more crises. The energy industry is also particularly affected by these, which poses the question of how companies can respond to these changing conditions to stay competitive and profitable in the long run. The Danish energy giant Ørsted faced a difficult decision a few years ago. Should the traditional fossil fuel company give in to the rising political and societal pressure to become more sustainable, or should it rely on its core competencies in coal, oil and gas? This case study examines Ørsted’s sustainable business transformation and its path to becoming the world’s most sustainable company. It analyzes what resources were needed to change Ørsted’s strategy radically and what the success factors of this change were. The theoretical framework to analyze the transformation is threefold. Firstly, the concept of Strategic Change and Fit is introduced to analyze Ørsted’s change process. Secondly, the reasons for Ørsted’s rapid and successful adaptation are examined using the Dynamic Capabilities theory. Lastly, Corporate Sustainability as the strategic core concept is applied as it has guided Ørsted’s process towards a holistically sustainable energy company that secured economic sustainability in the long run. This case study can teach students and managers a real­life example of a successful (and sustainable) strategy change and the advantages of adapting and reinventing towards sustainability in fast­changing environments.
Vivemos num mundo em rápida mutação, que detém cada vez mais crises. A indústria energética é também afectada por estas, o que coloca a questão de como as empresas podem responder a estas condições em mudança para se manterem competitivas e rentáveis a lon go prazo. O gigante dinamarquês da energia Ørsted enfrentou uma decisão difícil há alguns anos. Deverá a empresa tradicional de combustíveis fósseis ceder à crescente pressão política e social para se tornar mais sustentável, ou deverá confiar nas suas competências? Este estudo de caso examina a transformação empresarial sustentável do Ørsted e o seu caminho para se tornar a empresa mais sustentável do mundo. Analisa que recursos foram necessários para mudar radicalmente a estratégia de Ørsted e quais foram os factores de sucesso desta mudança. O quadro teórico para analisar a transformação é triplo. Em primeiro lugar, o conceito de mudança estratégica e ajuste é introduzido para analisar o processo de mudança do Ørsted. Em segundo lugar, as razões para a adaptação rápida e bem sucedida de Ørsted são examinadas utilizando a teoria das Capacidades Dinâmicas. Por último, a sustentabilidade empresarial como conceito central estratégico é aplicada uma vez que orientou o processo de Ørsted para uma empresa energética holisticamente sustentável que garantiu a sustentabilidade económica a longo prazo. Este estudo de caso pode ensinar a estudantes e gestores um exemplo real de uma mudança estratégica bem sucedida e as vantagens de adaptação e reinvenção no sentido da sustentabilidade em ambientes em rápida mudança.

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Keywords

Corporate sustainability Strategy Strategic change Dynamic capabilities Business transformation Energy industry Sustentabilidade empresarial Estratégia Mudança estratégica Capacidades dinâmicas Transformação empresarial Indústria energética

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