Repository logo
 
Publication

Beta-i : analyzing the gap between brand identity and brand image

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorLino, Rute Sofia Barbosa Xavier
dc.contributor.authorPina, Ana Maria Filipe
dc.date.accessioned2018-11-05T11:33:23Z
dc.date.issued2018-10-25
dc.date.submitted2019
dc.description.abstractEnterprises are constantly challenged by the changing environment and market conditions. Brands are a key resource that companies possess to differentiate themselves from competitors. In order to assure effective branding strategies are being implemented, there is a need to evaluate the gap between Brand Image and Brand Identity. Up to now, no relevant research has been conducted within the field of branding regarding accelerators. To fill in this field gap the example of the Portuguese company Beta-i was used. Therefore, a study was conducted regarding four brand dimensions: Vision and Culture, Positioning, Personality and Relationship and within two groups of stakeholders: startups and corporations. The data was collected via online survey and consisted of 75 responses divided by the two groups. The analysis suggests that there exists a gap between Brand Image and Brand Identity when it comes to the perceptions regarding Positioning and Relationship. Additionally, results seem to show that both stakeholder groups have different perceptions of the same Brand Identity. This findings try to illutratre the existing gaps that exist in branding stratagies which should be address by corporations since they could potencially leed to negative and misleading perceptions towards their brand. Due to the inadequate reliability of the study future research needs to improve this research by gathering a larger sample.pt_PT
dc.description.abstractAs empresas são constantemente desafiadas pelo ambiente evolutivo em que se posicionam e pelas condições de mercado do mesmo. Como tal, as marcas apresentam-se como um recurso fundamental que possibilitam as empresas de se diferenciarem entre si, distinguindo-se desta forma da concorrência. Assim, torna-se fulcral aplicar estratégias de Branding eficazes, sendo para isso necessário avaliar eventuais lacunas existentes entre a Imagem de Marca e a sua Identidade. Até agora, não foi feita nenhuma pesquisa relevante no contexto do Branding na área de aceleradores de negócios. Para preencher este hiato, foi usado o exemplo da empresa portuguesa Beta-i. Este estudo está assim focado em 4 dimensões da marca: Visão e Cultura, Posicionamento, Personalidade e Relação; direcionadas a dois grupos distintos: empresas e startups. Os dados foram recolhidos via inquéritos online, perfazendo 75 respondentes divididos pelos dois grupos. A análise indica a possível existência de uma lacuna ao nível da Imagem de marca e da sua Identidade percecionadas, relativamente ao Posicionamento e Relação com a empresa. Adicionalmente, os resultados mostram que ambos os grupos de stakeholders têm diferentes perceções relativamente à Imagem de marca da empresa. Estas conclusões ilustram o hiato existente nas estratégias de Branding das empresas que devem abordá-las com intuito de otimização, sob potencial risco de causar níveis de perceção negativos e destrutivos em relação às próprias marcas. Devido à inadequabilidade e confiabilidade reduzida deste estudo, eventual pesquisa futura a ser conduzida deverá incluir uma amostra de maior dimensão.pt_PT
dc.identifier.tid201990253pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25935
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectBrandingpt_PT
dc.subjectBrand identitypt_PT
dc.subjectBrand imagept_PT
dc.subjectAcceleratorspt_PT
dc.subjectIdentidade da marcapt_PT
dc.subjectImagem da marcapt_PT
dc.subjectAceleradoraspt_PT
dc.titleBeta-i : analyzing the gap between brand identity and brand imagept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Ana Pina 152116233.pdf
Size:
1.74 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: