Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

How leadership affects organisational performance during times of business transformation : the case of Ryanair’s CEO Michael O’Leary

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Dissertation Sebastian Christoffer.pdf973.77 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Leadership is usually considered one of the variables that impact organisational performance. Studies indicate that leadership specifically affects three variables: employee motivation, the innovative capacity of the company and the external support it receives, and that these ultimately impact organisational performance. Moreover, we find that the effect of leadership on organisational performance is usually maximised during times of business transformation. In the specific case of Michael O’Leary as the longstanding CEO of Ryanair, we then show how the manager first very successfully introduced the low-cost carrier business model to the organisation and by that managed to transform Ryanair from a loss-making regional airline in the early 1990s to what it is today: Europe’s second largest airline group. Further to that, we look at O’Leary’s leadership style and its implications on business transformation processes. We find that despite his very active role in the initial transformation, where Michael was the one implementing the changes, in later business transformation processes, he was then somewhat reluctant to implement necessary changes that contradicted with his initial approach of pure cost optimisation. We therefore suggest that leaders need to constantly adapt their approach to the current challenges that an organisation faces and that in some cases, leaders with different qualities are required at different stages of the firm life cycle.
A liderança é geralmente considerada uma das variáveis com impacto no desempenho organizacional. Estudos indicam que a liderança afeta especificamente três variáveis: a motivação dos funcionários, a capacidade de inovação da empresa e o apoio externo que ela recebe e que, em última instância, afetam o seu desempenho organizacional. Além disso, que o efeito da liderança no desempenho organizacional é geralmente maximizado durante os períodos de transformação dos negócios. No caso específico de Michael O'Leary, como CEO de longa data da Ryanair, é demonstrado como o gestor introduziu com sucesso o modelo de negócio de transportadora low-cost para a organização e assim, conseguiu transformar a Ryanair, de uma companhia aérea regional com prejuízos no início dos anos 90, até ao que é hoje: o segundo maior grupo de companhias aéreas da Europa. Além disso, é feita uma análise ao estilo de liderança de O'Leary e as suas implicações nos processos de transformação de negócios. Foi confirmado que, apesar do seu papel bastante ativo na transformação inicial, onde foi Michael quem implementou as principais mudanças, nos processos posteriores de transformação de negócios, este esteve algo relutante em implementar as alterações necessárias, dado que contradiziam a sua abordagem inicial de otimização de custos. Dado isto, é sugerido que os líderes adaptem constantemente a sua abordagem aos desafios atuais que uma organização enfrenta e que, em alguns casos, líderes com diferentes qualidades sejam necessários em diferentes estágios do ciclo de vida da empresa.

Description

Keywords

Leadership Organisational performance Business transformation Liderança Desempenho organizacional Transformação de negócio

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue