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The performance effect of business model change in the airline industry : evidence from low-cost carriers

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorConti, Raffaele
dc.contributor.authorBaltheiser, Fabian Andreas
dc.date.accessioned2018-10-04T14:42:48Z
dc.date.available2018-10-04T14:42:48Z
dc.date.issued2018-07-16
dc.date.submitted2018
dc.description.abstractAfter the deregulation of the airline industry in the 1980s and 1990s, airlines competed based on two distinct business models, the low-cost carrier and full-service carrier model. Today, a clear differentiation between the two business models is no longer possible, as airlines have departed from these traditional models. Although this convergence trend is gaining increasing attention in literature, its impact on airline profitability remains mostly unstudied. To fill this gap, I develop a framework to measure and clearly distinguish between the business models. Using data on 10 low-cost carriers from the United States and Europe in the period from 2007 to 2016, I assess the effect of business model changes on profitability and further highlight the business model convergence trend. I find that the convergence of business models in the airline industry is evident, despite the fact that quite often adhering to the traditional low-cost business model proves to be beneficial in several aspects. In some cases, however, departing from the original model can also lead to a performance increase.pt_PT
dc.description.abstractApós o período de desregulação da indústria de aviação nas décadas de 80 e 90, as companhias aéreas competiram com base em 2 diferentes tipos de modelos de negócio, o modelo de transportadora low-cost e o de transportadora de serviço completo. Hoje em dia, já não é possível fazer uma clara distinção entre os dois modelos, uma vez que as transportadoras se afastaram destes modelos tradicionais. Apesar da tendência para a convergência ter ganho relevância na literatura, o seu impacto na rentabilidade do sector aéreo continua, em grande parte, por ser estudado. Para colmatar esta lacuna, desenvolvo um sistema para medir e claramente fazer a distinção entre os modelos de negócio. Usando dados de 10 transportadoras low-cost dos Estados Unidos e da Europa no período de 2007 a 2016, avalio o efeito que as diferenças de modelos de negócio têm na rentabilidade e realço a tendência de convergência em modelos de negócio. Observo que a convergência de modelos de negócio na indústria de aviação é evidente, apesar de que aderir ao modelo tradicional low-cost prova, frequentemente, ser benéfico em vários aspetos. Em alguns casos, no entanto, afastar-se do modelo original pode também levar a um aumento da performance.pt_PT
dc.identifier.tid201978270pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/25757
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectAirlinespt_PT
dc.subjectLow-cost carrierpt_PT
dc.subjectBusiness modelpt_PT
dc.subjectConvergencept_PT
dc.subjectCompanhias aéreaspt_PT
dc.subjectTransportadora low-costpt_PT
dc.subjectModelo de negóciopt_PT
dc.subjectConvergênciapt_PT
dc.titleThe performance effect of business model change in the airline industry : evidence from low-cost carrierspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

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