Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
65741069.pdf512.9 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

This investigation analyses photographic images in the press from the beginning of the 20th century and explores the contemporary non-formal education of women in Portugal and Brazil. The study reflects on the diffusion of representations through photographic language, and on its role in the non-formal education of women. The theory of social representations offers theoretical and methodological support to the study. The data obtained with the analysis of scenarios, facial expressions, accessories, ornaments and body postures were treated by content analysis. The results indicate that these elements spread both existing conventions and new ideas, expressed by the coexistence of different aesthetic and compositional elements in the same image. This study contributes to the debate about the role of body images in the diffusion of social representations and the re-signification of these representations, and the implication for contemporary non-formal education.
A investigação analisa imagens fotográficas na imprensa no início do século XX e explora a educação contemporânea não-formal de mulheres em Portugal e no Brasil. O estudo reflete sobre a difusão de representações através da linguagem fotográfica e sobre o seu papel na educação não-formal de mulheres. A teoria das representações sociais oferece o suporte teórico-metodológico ao estudo. Os dados obtidos com a análise de cenários, expressões faciais, acessórios, ornamentos e posturas corporais foram tratados pela análise de conteúdo. Os resultados indicam que esses elementos difundem tanto as convenções existentes na época, quanto novas ideias, expressas pela coexistência de distintos elementos estéticos e composicionais na mesma imagem. O estudo contribui para o debate acerca do papel das imagens de corpo na difusão de representações sociais e na ressignificação dessas representações, e da sua implicação na educação não-formal contemporânea
La investigación analiza imágenes fotográficas en la prensa a principios del siglo XX y explora la educación no formal contemporánea para mujeres en Portugal y Brasil. El estudio refleja sobre la difusión de las representaciones a través del lenguaje fotográfico y sobre su papel en la educación no formal de las mujeres. La teoría de las representaciones sociales ofrece soporte teórico y metodológico al estudio. Los datos obtenidos con el análisis de escenarios, expresiones faciales, accesorios, adornos y posturas corporales fueron tratados mediante análisis de contenido. Los resultados indican que estos elementos difunden tanto las convenciones existentes en la época, como las nuevas ideas, expresadas por la coexistencia de diferentes elementos estéticos y compositivos en una misma imagen. El estudio contribuye al debate sobre el papel de las imágenes corporales en la difusión de las representaciones sociales y la resignificación de estas representaciones, y su implicación en la educación no formal contemporánea.

Description

Keywords

Image Body Woman Contemporary education Representations Imagem Corpo Mulher Educação contemporânea Representações Imagen Cuerpo Mujer Educación contemporânea Representaciones

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue