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The impact of portuguese consumers´emotional state in their tendency to engage in exploratory buying behavior and to purchase innovative products

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Abstract(s)

Over time, the study of emotions has shown the great effect they have on the way individuals think, judge and consequently act, influencing their behavior. As consumers, their decision-making process also varies according to the choice to be made. And, in such a competitive world where companies differentiate themselves by innovation, what impact will their emotional state have on their final purchasing decision when faced with innovative goods? This dissertation aims to analyze the impact of the Portuguese consumers´ emotional state at the moment of the buying decision on their tendency to get involved on exploratory behaviors as well as on their final decision. The key results show that being in a positive mood increases the probability of consumers getting involved in an exploratory buying behavior and yet, the more they like to shop around and look at displays, the greater the tendency to buy innovative products. Furthermore, it has been concluded that those individuals who feel more cautious about trying new products are less likely to buy innovative products. This is due to the risk involved, namely possible losses of money and time, if expectations do not correspond to reality. In order to overcome this obstacle of the buyers, strategies that Managers can adopt to decrease these risks are also discussed, in order to potentialize their sales, and consequently, the firm's results.
Ao longo do tempo, o estudo das emoções tem mostrado o grande efeito que elas apresentam na forma como os indivíduos pensam, julgam e consequentemente, agem, influenciando por isso, o seu comportamento. Enquanto consumidores, o seu processo de tomada de decisão também varia conforme a escolha a ser feita. E, num mundo tão competitivo onde as empresas se diferenciam pela inovação, que impacto terá o seu estado emocional na sua decisão de compra final quando confrontados com bens inovadores? Esta dissertação tem como objetivo analisar o impacto do estado emocional dos consumidores Portugueses no momento da decisão de compra na sua tendência em se envolver em comportamentos exploratórios assim como na sua decisão final. Os resultados chave mostram que estar num mood positivo faz com que aumente a probabilidade dos consumidores se envolverem num comportamento de compra exploratório e ainda que, quanto mais eles gostam de fazer compras e olhar para as montras, maior a tendência de comprarem produtos inovadores. Para além disto, foi ainda concluído que aqueles indivíduos que se sentem mais prudentes em experimentar produtos novos têm uma menor probabilidade de comprar produtos inovadores. Isto deve-se ao risco envolvido, nomeadamente possíveis perdas de dinheiro e tempo, caso as expectativas não correspondam à realidade. De modo a ultrapassar este entrave dos compradores, são ainda discutidas estratégias que os Managers podem adotar para a diminuição desses riscos, de modo a potencializar as suas vendas, e consequentemente, os resultados da empresa.

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Emotions Mood Consumer innovativeness Exploratory buying behavior Innovative product Consumer behavior Emoções Humor Inovação do consumidor Comportamento de compra exploratório Produto inovador Comportamento do consumidor

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