Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The lifestyles of Portuguese adolescents: use of the FANTÁSTICO questionnaire

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
114219728_en.pdfInglês836.15 KBAdobe PDF Download
114219728_pt.pdfPortuguês606.36 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Background: The transition to the second cycle of basic education is characterized by several changes that present adolescents with different social, emotional, and relational challenges that are likely to influence their healthy lifestyles. Objective: To describe the lifestyles of adolescents attending the second cycle of basic education in the Autonomous Region of Madeira, Portugal. Methodology: A cross-sectional descriptive-correlational study was conducted with a probability sample of 170 adolescents from five schools in the Madeira Archipelago, using the FANTÁSTICO questionnaire. Results: The participants were mostly adolescents aged 10 years (77.10%). The lifestyle measurement revealed that 56.5% of the participants were at the “Very Good” level. The dimensions with the least positive scores were “Physical and Social Activity,” “Insight,” “Nutrition” and “Health Control and Sexuality.” Conclusion: Assessing the lifestyles of adolescents allowed the characterization of this population and the identification of intervention foci that were considered highly relevant for the implementation of health promotion interventions.
Resumo Enquadramento: A transição escolar para o segundo ciclo no ensino básico, caracteriza-se por várias mudanças sobre as quais os adolescentes experienciam diversos desafios sociais, emocionais e relacionais que são passiveis de influenciar o seu estilo de vida saudável. Objetivo: Caracterizar o estilo de vida dos adolescentes que frequentam o segundo ciclo do ensino básico na Região Autónoma da Madeira. Metodologia: Estudo descritivo-correlacional, transversal, amostra probabilística de 170 adolescentes de cinco escolas do Arquipélago da Madeira, com recurso ao instrumento O Meu Estilo de Vida FANTASTICO. Resultados: Participantes, maioritariamente adolescentes com 10 anos de idade (77,10%). A men- suração do estilo de vida revelou que 56,5% deles, se posiciona no nível Muito Bom. As áreas menos positivas referem-se à Atividade Física e Social, Imagem Interior, Nutrição e ainda ao nível do Controlo da Saúde e Sexualidade. Conclusão: A avaliação dos Estilos de Vida dos adolescentes permitiu caraterizar este grupo populacio- nal, dando origem a focos de intervenção considerados extremamente relevantes para a implementação de intervenções de promoção da saúde.
Marco contextual: La transición a la enseñanza secundaria se caracteriza por una serie de cambios en los que los adolescentes experimentan diversos retos sociales, emocionales y relacionales que probablemente influyan en su estilo de vida saludable. Objetivo: Caracterizar el estilo de vida de los adolescentes que cursan el segundo ciclo de enseñanza básica en la Región Autónoma de Madeira. Metodología: Estudio descriptivo-correlacional, transversal, muestra probabilística de 170 adolescentes de cinco escuelas del archipiélago de Madeira, que utilizó el instrumento O Meu Estilo de Vida FANTASTICO. Resultados: Los participantes fueron en su mayoría adolescentes de 10 años (77,10%). La medición del estilo de vida mostró que el 56,5% se situaba en el nivel Muy Bueno. Las áreas menos positivas fueron Actividad física y social, Imagen interior, Nutrición y control de la salud, y Sexualidad. Conclusión: La evaluación de los estilos de vida de los adolescentes permitió caracterizar a este grupo de población, lo que dio lugar a focos de intervención considerados de gran relevancia para la puesta en marcha de intervenciones de promoción de la salud.

Description

Keywords

Adolescent Health promotion Life style Public health nursing School health services Estilo de vida Adolescente Promoção da saúde Serviços de saúde escolar Enfermagem em saúde pública Adolescentes Promoción de la salud Servicios de salud escolar Enfermería de salud pública

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue