Repository logo
 
Publication

Contextualização da formação nos processos de trabalho

dc.contributor.authorPinheiro, Ana Castro
dc.contributor.authorValverde, Camilo
dc.date.accessioned2016-12-21T16:10:32Z
dc.date.available2016-12-21T16:10:32Z
dc.date.issued2014
dc.description.abstractThis article discusses the effectiveness of a professional training program by evaluating a particular program, recommends the customization of training according to the needs of the organizational context in which it operates. In the studied case, two mechanisms are perceived as central to ensure an effective articulation between training and work: the auscultation of participants, throughout design, implementation and evaluation of the program, and the production of evidences. This vision has theoretical and practical implications, taking into account the contributions of program evaluation and of training design scientific fields. Analysing the program as it operated, it follows that 1) the activities conducted by this training program, are a sign of a conceptualization both explicit and implicit, on the links between training and work, and that 2) the contextualization of training, although being a central aspect of the rational of different training modalities, it is perceived in a very distinct way. In the studied case the program activities reveal a theory about contextualization that refers to the trainees participation as their involvement in the representation of work situations in the training situation, to then transfer the learned lessons from the training context to the organizational work context; in other approaches, the intimate relationship between these processes refers to the need of a multidimensional analysis of work, taking participation as effective involvement of trainees in understanding and transforming constraints of organizational action.pt_PT
dc.description.abstractEste artigo problematiza a questão da eficácia da formação profissional a partir da avaliação de um programa em que se preconiza a customização da formação de acordo com as necessidades do contexto organizacional em que atua. No caso estudado promove-se a auscultação dos formandos na conceção, implementação e avaliação do programa, bem como a produção de evidências da intervenção como mecanismos de garantia da articulação entre formação e trabalho. Esta visão tem implicações teóricas e práticas que questionamos, tendo em conta diversos contributos teóricos, quer do domínio da avaliação, quer do domínio da conceção da formação. Daqui decorre que 1) as atividades desenvolvidas por um programa formativo, são sinal de um racional em parte explicito e em parte implícito, sobre as articulações entre formação e trabalho e que 2) a contextualização da formação, sendo um aspeto central do racional de diferentes modalidades de formação, é nelas perspetivado de modo heterogéneo. No caso estudado essa articulação centra-se na participação dos formandos, de quem se espera serem capazes de representar o trabalho na formação e transferir da formação para o trabalho as aprendizagens adquiridas; noutras abordagens, a relação íntima entre esses processos remete para a análise pluridimensional do trabalho, tomando a participação como efetiva implicação das pessoas na compreensão e transformação das condicionantes da ação organizacional.
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.identifier.citationPINHEIRO, Ana Castro Pinheiro; CAMILO, Valverde - Contextualização da formação nos processos de trabalho. International Journal on Working Conditions. ISSN 2182-9535. N.º.7 (2014), p. 84-102pt_PT
dc.identifier.issn2182-9535
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/21131
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherInstituto de Sociologia da Universidade do Porto
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectTraining program evaluationpt_PT
dc.subjectArticulations between training and work.pt_PT
dc.subjectProgram theorypt_PT
dc.subjectParticipationpt_PT
dc.subjectArticulations between training and workpt_PT
dc.subjectAvaliação de um programa formativo
dc.subjectTeoria de programa
dc.subjectParticipação
dc.subjectArticulações entre trabalho e formação
dc.titleContextualização da formação nos processos de trabalhopt_PT
dc.title.alternativeContextualization of training in the work processespt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage102
oaire.citation.startPage84
oaire.citation.titleInternational Journal on Working Conditions
oaire.citation.volume7
person.familyNameValverde
person.givenNameCamilo
person.identifier.ciencia-idF211-9550-CB01
person.identifier.orcid0000-0002-1372-5110
person.identifier.scopus-author-id57215670874
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication9fbd5e0c-65a1-4a64-8401-d517b46c07cf
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery9fbd5e0c-65a1-4a64-8401-d517b46c07cf

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
IJWC.7_ACPinheiro.CValverde_84.102.pdf
Size:
583.37 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: