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Network strategy : definition and application of a framework to JADE Network

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Abstract(s)

Organizational networks are emerging as a key answer to a new social and economic paradigm. To succeed and build competitive advantages, organizational networks need to adapt their strategic planning processes to fit their structural vicissitudes. The problem identified lies in the lack of concrete methodologies addressing strategy in a network context. Thus, this study aims at defining and applying a framework for network strategic planning – based on the case of JADE Network, a horizontal network of Junior Enterprises in Europe. To answer the problem, a consultation was made, including brainstorming and discussion sessions, surveys, benchmarking and interviews with various stakeholders and specialists. Strategy planning and organizational networks were the literature references considered. The outcomes can be organized in three chapters: (1) the identification of JADE Network as an organizational network; (2) the definition of a network strategic planning framework, based on JADE Network; (3) the application of the framework to JADE Network. In the end, the identity of JADE Network was found, the roles of its actors clarified and a common vision established. A set of strategic goals were then defined for the network, affecting Junior Enterprises, National Confederations and JADE – the European Confederation. These goals were translated into indicators and projects. Finally, the organizational strategy for JADE was defined accordingly, to ensure its role as facilitator and coordinator of the network strategy.
As redes organizacionais têm surgido como resposta a um novo paradigma social e económico. Para que sejam bem-sucedidas e capazes de gerar vantagens competitivas, as redes organizacionais precisam de adaptar o seu processo de planeamento estratégico às suas vicissitudes estruturais. O problema identificado prende-se com a falta de metodologias concretas que abordem estratégia em rede. Assim, o presente estudo propõe-se a definir e aplicar um modelo de planeamento estratégico em rede – baseado no caso da JADE Network, uma rede horizontal de Júnior Empresas na Europa. Para responder a este problema, foi concretizado um diagnóstico que incluiu sessões de brainstorming e debate, análise de questionários, benchmarking e entrevistas com diferentes stakeholders e especialistas. Planeamento estratégico e redes organizacionais foram as referências teóricas consideradas. As conclusões podem ser organizadas em três capítulos: (1) enquadramento da JADE Network como uma rede organizacional; (2) definição de um modelo de planeamento estratégico em rede, baseado no caso da JADE Network; (3) aplicação do modelo à JADE Network. Deste modo, a identidade da JADE Network foi encontrada, os papéis dos seus diferentes atores clarificados e uma visão comum estabelecida. Um conjunto de objetivos estratégicos foram posteriormente definidos para a rede, afetando Júnior Empresas, Confederações Nacionais e a própria JADE – Confederação Europeia. Estes mesmos objetivos foram traduzidos em indicadores e projetos. Por fim, a estratégia organizacional da JADE foi definida de acordo com a estratégia da rede, garantindo o seu papel de facilitação e coordenação.

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Network Organizational network Network strategy Strategic planning Junior enterprise Rede Rede organizacional Estratégia em rede Planeamento estratégico Júnior empresa

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