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The impact of digital device usage on educational achievement : evidence from PISA data

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Our study explores the relationship between digital device usage and educational achievement, aiming to bring clarity to the mixed findings from previous literature on this topic. By analyzing data from the OECD9s Programme for International Student Assessment (PISA) 2009 and 2018 editions, we investigate how digital device usage during and outside classroom lessons impacts educational achievement across three subjects. Our methodology is based on a similar approach used by Falck et al. (2018), using a Correlated Random Effects model (CRE) estimated through Seemingly Unrelated Regressions (SUR). This model allows us to exploit the within-student between-subject variation to control for unobserved student characteristics. Our findings suggest a subject-specific effect, meaning that the impact varies across subjects and whether digital device usage occurs during classroom or outside classroom lessons. We find evidence indicating that not using digital devices incurs a penalty for students, suggesting that the impact of digital device usage depends more on its presence than the amount of time spent using them. Additionally, our results suggest that digital devices can provide additional support to students from disadvantaged backgrounds or those with lower academic performance.
O nosso estudo explora a relação entre a utilização de dispositivos digitais e o sucesso escolar, com o objetivo de clarificar as conclusões contraditórias da literatura anterior sobre este tema. Analisando dados das edições de 2009 e 2018 do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA) da OCDE, investigamos como a utilização de dispositivos digitais durante e fora das aulas tem impacto no sucesso escolar em três disciplinas. A nossa metodologia baseia-se numa abordagem semelhante à utilizada por Falck et al. (2018), utilizando um modelo de Efeitos Aleatórios Correlacionados (CRE) estimado através de Regressões Aparentemente Não Relacionadas (SUR). Este modelo permite-nos explorar a variação entre disciplinas do mesmo aluno para controlar as características não observadas do aluno. Os nossos resultados sugerem um efeito específico da disciplina, o que significa que o impacto varia consoante as disciplinas e se a utilização de dispositivos digitais ocorre durante as aulas ou fora delas. Encontrámos provas que indicam que a não utilização de dispositivos digitais implica uma penalização para os alunos, o que sugere que o impacto da utilização de dispositivos digitais depende mais da sua presença do que da quantidade de tempo passado a utilizá-los. Além disso, os nossos resultados sugerem que os dispositivos digitais podem proporcionar um apoio adicional aos alunos de meios desfavorecidos ou aos que têm um desempenho académico inferior.

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Keywords

PISA Information and communication technologies (ICT) Correlated random effects model Seemingly unrelated regression Educational achievements Tecnologias de informação e comunicação (TIC) Efeitos aleatórios correlacionados (CRE) Regressão aparentemente não-relacionadas (SUR) Sucesso escolar

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