Repository logo
 
Publication

The rise of refurbished smartphones : the interplay between brand, price and environmental consciousness

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorHortinha, Paula
dc.contributor.authorGuerreiro, José Guilherme Pinto
dc.date.accessioned2024-05-07T16:41:51Z
dc.date.available2024-05-07T16:41:51Z
dc.date.issued2024-02-01
dc.date.submitted2024-01
dc.description.abstractIn a rapidly evolving electronics industry, marked by the accelerating turnover of smartphones, this thesis explores the unexplored potential of refurbished smartphones in Portugal. Applying an experimental methodology, including a pilot study and a main study with 421 responses, the research reveals a more detailed understanding of two variables that are essential to comprehending consumer behavior in relation to refurbished smartphones: brand equity and price perception. The study's findings highlight the importance of brand equity for sales of refurbished products and its close relationship with pricing strategies. Notably, it was also shown that the customer's environmental consciousness had no significant effect on sales of refurbished products, indicating the predominance of economic factors in influencing consumer purchasing decisions. After all, environmental consciousness remains a low significant factor in buying refurbished smartphones in Portugal.pt_PT
dc.description.abstractNuma indústria eletrónica em rápida evolução, marcada pela aceleração do volume de negócios dos smartphones, esta tese explora o potencial inexplorado dos smartphones recondicionados em Portugal. Aplicando uma metodologia experimental, incluindo um estudo piloto e um estudo principal com 421 respostas, a investigação revela uma compreensão mais detalhada de duas variáveis essenciais para compreender o comportamento do consumidor em relação aos smartphones recondicionados: o valor da marca e a perceção do preço. Os resultados do estudo destacam a importância do valor da marca para as vendas de produtos recondicionados e a sua estreita relação com as estratégias de preços. De forma notável, foi também demonstrado que a consciência ambiental do cliente não teve um efeito significativo nas vendas de produtos recondicionados, indicando a predominância de factores económicos na influência das decisões de compra dos consumidores. Afinal, a consciência ambiental continua a ser um fator pouco significativo na compra de smartphones recondicionados em Portugal.pt_PT
dc.identifier.tid203590341pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/44942
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectSustainabilitypt_PT
dc.subjectRefurbishedpt_PT
dc.subjectSmartphonespt_PT
dc.subjectConsumerspt_PT
dc.subjectPurchase intentionspt_PT
dc.subjectBrand equitypt_PT
dc.subjectPrice perceptionpt_PT
dc.subjectPrice ratiopt_PT
dc.subjectEnvironmental consciousnesspt_PT
dc.subjectCircular economypt_PT
dc.subjectSustainable consumptionpt_PT
dc.subjectSustentabilidadept_PT
dc.subjectRecondicionadospt_PT
dc.subjectConsumidorespt_PT
dc.subjectIntenções de comprapt_PT
dc.subjectValor de marcapt_PT
dc.subjectPerceção de preçopt_PT
dc.subjectRácio de preçopt_PT
dc.subjectConsciência ambientalpt_PT
dc.subjectEconomia circularpt_PT
dc.subjectConsumo sustentávelpt_PT
dc.titleThe rise of refurbished smartphones : the interplay between brand, price and environmental consciousnesspt_PT
dc.title.alternativeA ascensão dos smartphones recondicionados : a interação entre a marca, preço e consciência ambientalpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestãopt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203590341.pdf
Size:
2 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: