Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

What affects PISA scores? : cross-country analysis with focus on Portugal

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

This paper wants to find out what factors or school inputs improve students’ performance, measured by the PISA test. These factors have been estimated to check if they affect PISA scores and from this estimated model see how we can improve the Portuguese situation regarding education. The data is organized in panel data and we used the fixed effects model to make our estimation. This method allows to make comparisons between countries despite issues regarding degrees of freedom and a relatively small sample size. Based on our results, we give two main recommendations regarding Portugal’s educational system. The first one is to increase teacher salaries and the second one is to unfreeze teachers careers on the public sector.
O seguinte trabalho quer descobrir quais são os fatores ou inputs escolares que melhoram o desempenho dos alunos, mensurado pelo teste PISA. Estes fatores foram estimados para verificar se eles afetam os resultados do PISA e deste modelo estimado ver como podemos melhorar a situação Portuguesa em relação à educação. Os dados estão organizados em painel e nós usamos o Fixed Effect Model para realizar a nossa estimação. Este modelo permite-nos fazer comparações entre países, mas pode ter problemas em relação aos nossos graus de liberdade e amostra relativamente pequena. Baseado nos nossos resultados recomendamos duas coisas em relação ao sistema educacional Português. A primeira recomendação é para subir os salários dos professores e o segundo é descongelar a carreira dos professores no sector público.

Description

Keywords

PISA Portugal Quality of education Teacher’s salaries Qualidade de educação Salários de professores

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue