Repository logo
 
Publication

Financial literacy in the digital age : understanding generation Z's learning preferences and content consumption in Portugal

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestão
datacite.subject.sdg04:Educação de Qualidade
datacite.subject.sdg08:Trabalho Digno e Crescimento Económico
datacite.subject.sdg10:Reduzir as Desigualdades
dc.contributor.advisorXavier, Rute
dc.contributor.authorEder, Valentin Irenäus
dc.date.accessioned2025-09-26T11:27:16Z
dc.date.available2025-09-26T11:27:16Z
dc.date.issued2025-04-24
dc.date.submitted2025-03-19
dc.description.abstractFinancial literacy is essential for effective financial decision-making, yet Portugal ranks lowest among EU countries in financial literacy levels. This study investigates how Generation Z in Portugal consumes financial literacy content, analyzing preferred platforms, content formats, and the correlation between consumption frequency and financial knowledge. A quantitative survey (N=170) was conducted, assessing financial literacy levels, content engagement, and learning preferences. Findings reveal that social media and video platforms are the dominant sources of financial education, with Instagram, TikTok, and YouTube leading in usage. A strong preference for dynamic visual content, such as videos and infographics, correlates with higher financial literacy scores. Additionally, frequent engagement with financial literacy content positively influences financial knowledge, though excessive consumption exhibits diminishing returns. Regression analysis confirms significant relationships between content type, platform choice, and financial literacy. These results highlight the importance of tailoring financial education to Gen Z’s digital consumption habits, emphasizing accessible, credible, and engaging content. The study provides insights for policymakers, educators, and financial institutions to develop effective strategies for improving financial literacy among younger generations. Future research should explore long-term behavioral impacts of digital financial education and platform-specific engagement strategies.eng
dc.description.abstractA literacia financeira é essencial para a tomada de decisões financeiras informadas, mas Portugal apresenta os níveis mais baixos entre os países da União Europeia. Este estudo investiga como a Geração Z em Portugal consome conteúdos de literacia financeira, analisando as plataformas preferidas, os formatos de conteúdo e a correlação entre a frequência de consumo e o nível de conhecimento financeiro. Foi realizado um inquérito quantitativo (N=170) para II avaliar os níveis de literacia financeira, o envolvimento com conteúdos e as preferências de aprendizagem. Os resultados revelam que as redes sociais e as plataformas de vídeo são as principais fontes de educação financeira, com destaque para Instagram, TikTok e YouTube. Existe uma forte preferência por conteúdos visuais dinâmicos, como vídeos e infográficos, que se correlacionam positivamente com pontuações mais altas em literacia financeira. Além disso, o consumo frequente de conteúdos financeiros influencia positivamente o conhecimento financeiro, embora o excesso de exposição demonstre retornos decrescentes. A análise de regressão confirma relações significativas entre tipo de conteúdo, escolha da plataforma e nível de literacia financeira. Estes resultados sublinham a necessidade de adaptar a educação financeira aos hábitos digitais da Geração Z, priorizando conteúdos acessíveis, credíveis e envolventes. O estudo oferece insights estratégicos para decisores políticos, educadores e instituições financeiras, promovendo abordagens mais eficazes para o aumento da literacia financeira entre os jovens. Pesquisas futuras devem explorar o impacto de longo prazo da educação financeira digital e estratégias de engajamento específicas para cada plataforma.por
dc.identifier.tid203938259
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/55084
dc.language.isoeng
dc.rights.uriN/A
dc.subjectConsumo de conteúdo
dc.subjectContent consumption
dc.subjectDigital education
dc.subjectEducação digital
dc.subjectFinancial literacy
dc.subjectGeneration Z
dc.subjectGeração Z
dc.subjectLiteracia financeira
dc.subjectPortugal
dc.subjectRedes sociais
dc.subjectSocial media
dc.titleFinancial literacy in the digital age : understanding generation Z's learning preferences and content consumption in Portugaleng
dc.title.alternativeLiteracia financeira na era digital : compreender as preferências de aprendizagem e o consumo de conteúdo da geração Z em Portugalpor
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresas (mestrado internacional)

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203938259.pdf
Size:
1.82 MB
Format:
Adobe Portable Document Format