Repository logo
 
Publication

Application of digital technologies in health literacy in situations of social isolation: a systematic review

dc.contributor.authorVeiga, Nélio
dc.contributor.authorLopes, Pedro C.
dc.contributor.authorPires, Benedito
dc.contributor.authorCouto, Patrícia
dc.contributor.authorCorreia, Patrícia
dc.contributor.authorFernandes, Juliana Campos Hasse
dc.contributor.authorFernandes, Gustavo Vicentis Oliveira
dc.date.accessioned2025-08-13T13:56:49Z
dc.date.available2025-08-13T13:56:49Z
dc.date.issued2025-01-01
dc.description.abstractObjective: Health literacy relates to the ability of individuals to acquire, understand, and, consequently, act in accordance with information provided to them to make appropriate decisions regarding their health status. About half of the European population has a low level of health literacy. Additionally, given the worsening state of isolation experienced by the COVID-19 pandemic, the aim of this systematic review was to analyze the impact of digital technologies on health literacy in situations of social isolation. Methods: A systematic review was performed following the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analysis (PRISMA) guidelines. The search strategies were based on the PICO question: “In contexts of social isolation (P), What is the impact (C) of digital technologies (I) on improving health literacy (O)?” An extensive electronic search was performed in three databases (PubMed/MedLine, Cochrane, and Web of Science (WoS)). Articles published in English, Portuguese, and Spanish languages from 2011 until 2021 were included; which approached social isolation, institutionalized or with pathologies that cause the need for dependence and care from others, studies that evaluate the impact of new technologies on improving health literacy, studies that compare aspects related to health literacy application strategies using new technologies, studies that demonstrated the impact of new technologies on improving the health literacy of populations in social isolation, and all types of studies, focusing essentially on observational studies, analytical studies, quasi-experimental and experimental studies. Results: Thirteen full-text articles were included in the study. Digital technologies were considered an intrinsic part of people's daily lives, having numerous advantages: allowing greater contact with family and friends, providing a moment of leisure and acquisition of knowledge, and contact with health professionals. In this way, new technologies have made it possible to increase users’ health literacy due to their easy access to information on various pathologies and health promotion measures. Conclusions: It is possible to conclude that the existence of individuals with access to digital media who are more able to acquire information about pathologies, their prevention, and treatment is related to better health conditions. Thus, health professionals' motivation for patients to use technological resources in the health component is essential. Moreover, the constant sharing of information on the internet, combined with the concept of telehealth and personalized monitoring by professionals in the field, has emphasized the importance of knowledge and health literacy.eng
dc.description.abstractObjetivo: A alfabetização em saúde diz respeito à capacidade dos indivíduos adquirirem, compreenderem e, consequentemente, agirem de acordo com a informação que lhes é fornecida para tomarem decisões adequadas relativamente ao seu estado de saúde. Cerca de metade da população europeia tem um baixo nível de alfabetização em saúde. Adicionalmente, dado o agravamento do estado de isolamento vivido pela pandemia de COVID-19, o objetivo desta revisão sistemática foi analisar o impacto das tecnologias digitais na alfabetização em saúde em situações de isolamento social. Métodos: Foi realizada uma revisão sistemática seguindo as diretrizes Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analyses (PRISMA). As estratégias de busca basearam-se na questão PICO: “Em contextos de isolamento social (P), qual o impacto (C) das tecnologias digitais (I) na melhoria da alfabetização em saúde (O)?” Uma extensa pesquisa eletrônica foi realizada em três bases de dados (PubMed/MedLine, Cochrane e Web of Science (WoS)). Foram incluídos artigos publicados nos idiomas inglês, português e espanhol de 2011 a 2021; que abordaram o isolamento social, institucionalizado ou com patologias que provocam necessidade de dependência e cuidados de outrem, estudos que avaliem o impacto das novas tecnologias na melhoria da alfabetização em saúde, estudos que comparem aspetos relacionados com estratégias de aplicação da alfabetização em saúde utilizando novas tecnologias, estudos que demonstraram o impacto das novas tecnologias na melhoria da alfabetização em saúde das populações em isolamento social, e todo o tipo de estudos, centrandose essencialmente em estudos observacionais, estudos analíticos, estudos quase-experimentais e experimentais. Resultados: Treze artigos em texto completo foram incluídos no estudo. As tecnologias digitais foram consideradas parte intrínseca do quotidiano das pessoas, apresentando inúmeras vantagens: permitir maior contacto com familiares e amigos, proporcionar um momento de lazer e aquisição de conhecimento, e contacto com profissionais de saúde. Desta forma, as novas tecnologias têm permitido aumentar a alfabetização em saúde dos utilizadores devido ao seu fácil acesso à informação sobre diversas patologias e medidas de promoção da saúde. Conclusão: É possível concluir que a existência de indivíduos com acesso aos meios digitais mais capazes de adquirir informação sobre patologias, sua prevenção e tratamento está relacionada com melhores condições de saúde. Assim, a motivação dos profissionais de saúde para que os pacientes utilizem recursos tecnológicos no componente saúde é essencial. Além disso, a constante partilha de informação na internet, aliada ao conceito de telessaúde e ao acompanhamento personalizado por profissionais da área, tem enfatizado a importância do conhecimento e da literacia em saúde.por
dc.identifier.citationVeiga, N., Lopes, P. C., Pires, B., & Couto, P. et al. (2025). Application of digital technologies in health literacy in situations of social isolation: a systematic review. Revista Fluminense de Odontologia, 68(3), 215-231. https://doi.org/10.22409/ijosd.v3i68.63219
dc.identifier.doi10.22409/ijosd.v3i68.63219
dc.identifier.issn2316-1256
dc.identifier.otherd2089ab2-ebe6-46b6-ac8d-4ffb0c755c51
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/54539
dc.language.isoeng
dc.peerreviewedyes
dc.rights.uriN/A
dc.subjectAlfabetização em saúde
dc.subjectCOVID 19
dc.subjectCOVID-19
dc.subjectHealth literacy
dc.subjectIsolamento social
dc.subjectNew technology
dc.subjectNova tecnologia
dc.subjectSocial isolation
dc.subjectTelehealth
dc.subjectTelemedicina
dc.subjectTelemedicine
dc.subjectTelessaúde
dc.titleApplication of digital technologies in health literacy in situations of social isolation: a systematic revieweng
dc.title.alternativeAplicação de tecnologias digitais na alfabetização em saúde em situações de isolamento social: uma revisão sistemáticapor
dc.typeresearch article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage231
oaire.citation.issue3
oaire.citation.startPage215
oaire.citation.titleRevista Fluminense de Odontologia
oaire.citation.volume68
oaire.versionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
116910292.pdf
Size:
390.15 KB
Format:
Adobe Portable Document Format