Repository logo
 
Publication

Risk perception and the effect of artificial intelligence on startup investment opportunities by different investor categories

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorAlmeida, Ana Filipa Martinho de
dc.contributor.authorBolay, Hans Peter Ludwig Theodor
dc.date.accessioned2021-10-13T13:43:29Z
dc.date.available2021-10-13T13:43:29Z
dc.date.issued2021-04-26
dc.date.submitted2021-04
dc.description.abstractDecision-making is getting more complicated, as more information is available for consideration. It means that the Analyst/Investor's first gut feeling will often lead to an investment or divestment. Therefore, tools to make rational decisions will have a positive impact on the decision-making process of investors. These tools more often use artificial intelligence which influence in the area of investing has been rising considerably, especially in the sourcing and proposal of deals. These tools may prove particularly important in which motivated reasoning might be exceptionally high, hindering decision making. We hypothesize that to be the case of social finance investors. Social finance investors have both self-oriented and other-oriented motivations as such, opportunities which appeal in both fronts, at first sight, maybe particularly appealing, leading to a quicker appraisal of the risk involved and, consequently, worse decisions. In the following paper, we examine the risk perception and decision-making process of social finance investors (vs a control group of regular investors) and provide them with advice from an AI application highlighting different decision rules to explore if an AI Application can be a powerful help for these decision-makers and what rules it should follow to improve decision making.pt_PT
dc.description.abstractAs tomadas de decisão estão se tornando cada vez mais complicadas, uma vez que mais informação está disponível para consideração. Isto significa que o primeiro pressentimento do Analista/Investidor conduzirá frequentemente a um investimento ou desinvestimento. Portanto, as ferramentas para tomar decisões racionais terão um impacto positivo no processo de decisão dos investidores. Estes instrumentos têm utilizado inteligência artificial mais frequentemente, cuja influência na área do investimento tem aumentado consideravelmente, especialmente no sourcing e na proposta de negócios. Estes instrumentos podem revelar-se particularmente importantes nos casos em que o raciocínio motivado possa ser excecionalmente elevado, dificultando a tomada de decisões. Hipotetizamos que este seja o caso de investidores de finanças sociais. Os investidores de finanças sociais têm motivações tanto auto-orientadas, como outras oportunidades que apelam em ambas frentes, à primeira vista, podem ser particularmente atrativas, levando a uma avaliação mais rápida do risco envolvido e, consequentemente, a piores decisões. No documento seguinte, examinamos a perceção do risco e o processo de tomada de decisão dos investidores de finanças sociais (versus um grupo de controlo de investidores regulares) e damos-lhes conselhos de uma aplicação IA destacando diferentes regras de decisão a explorar se uma aplicação IA pode ser uma ajuda poderosa para decisores e que regras deve seguir para melhorar a tomada de decisão.pt_PT
dc.identifier.tid202728650pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/35531
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectArtificial intelligencept_PT
dc.subjectRisk perceptionpt_PT
dc.subjectDecision-makingpt_PT
dc.subjectMotivated reasoningpt_PT
dc.subjectSocial finance investorspt_PT
dc.subjectImpact investingpt_PT
dc.subjectInteligência artificialpt_PT
dc.subjectPerceção de riscopt_PT
dc.subjectTomada de decisãopt_PT
dc.subjectRaciocínio motivadopt_PT
dc.subjectInvestidores de finanças sociaispt_PT
dc.subjectInvestimento de impactopt_PT
dc.titleRisk perception and the effect of artificial intelligence on startup investment opportunities by different investor categoriespt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
152119323_Hans Peter Ludwig Theodor Bolay_DPDFA.pdf
Size:
2.58 MB
Format:
Adobe Portable Document Format