Repository logo
 
Publication

Educational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian population

dc.contributor.authorTanaka, Jaiana Rocha Vaz
dc.contributor.authorSousa, Kayo Henrique Jardel Feitosa
dc.contributor.authorAlves, Paulo Jorge Pereira
dc.contributor.authorGuerra, Maria João Jacinto
dc.contributor.authorGonçalves, Patrícia Daniela Barata
dc.contributor.authorAlmeida, Camila Aparecida Pinheiro Landim
dc.date.accessioned2023-03-08T13:58:35Z
dc.date.available2023-03-08T13:58:35Z
dc.date.issued2023-02-22
dc.description.abstractObjective: To describe the development and validation process of an online course on urinary incontinence during pregnancy in Bra-zil. Materials and methods: This methodological study followed an online course’s literature search, development, and validation steps. A total of 22 specialists participated in the validation step, and the content validity index (CVI) was used. Fifty-one Physical Therapy students (target audience) also participated in the Suitability Assessment of Materials. Results: The synthesis reached in the integrative review provided the basis for the course’s theoretical content, which was regarded as suitable by the specialists regarding its con-tent, language, presentation, stimulation/motivation, and cultural adequacy (CVI = 0.99). The target audience considered the course organized, easily understandable, engaging, and motivational, with a positive response index ranging from 84.3 % to 100 %. Conclu-sions: The Brazilian version of the online course was considered sufficiently adequate in content and interface quality by both specialists and the target audience.pt_PT
dc.description.abstractObjetivo: descrever o processo de desenvolvimento e validação de um curso on-line sobre incontinência urinária gestacional no Brasil. Materiais e método: trata-se de um estudo metodológico que contemplou as etapas de levantamento bibliográfico, elaboração e validação de um curso on-line. A validação teve a participação de 22 especialistas e foi empregado o índice de validade de conteúdo (IVC). Também participaram 51 estudantes de graduação em Fisioterapia (público-alvo), considerando o Suitability Assessment of Materials. Resultados: a síntese adquirida na revisão integrativa subsidiou o conteúdo teórico do curso, considerado adequado pelos especialistas quanto ao conteúdo, à linguagem, à apresentação, à estimulação/motivação e à adequação cultural (IVC = 0,99), bem como à aparência/interface (IVC = 0,95). O público-alvo considerou o curso organizado, de fácil entendimento, atrativo e motivador, com índice de concordância em repostas positivas a variar de 84,3 % a 100 %. Conclusões: informa-se que a versão brasileira do curso on-line desenvolvido foi considerada suficientemente adequada em termos de conteúdo e qualidade da interface, tanto pelos especialistas quanto pelo público-alvo.pt_PT
dc.description.abstractObjetivo: describir el proceso de desarrollo y validación de un curso en línea sobre incontinencia urinaria durante el embarazo en Brasil. Materiales y método: se trata de un estudio metodológico que contempló las etapas de recolección bibliográfica, elaboración y validación de un curso en línea. La validación contó con la participación de 22 expertos y se empleó el índice de validación de contenido (IVC). Además, participaron 51 estudiantes del pregrado en Fisioterapia (público objetivo) en la Evaluación de Idoneidad de los Materiales. Resultados: la síntesis adquirida en la revisión integrativa fundamentó el contenido teórico del curso, considerado adecuado por los expertos en cuanto al contenido, el lenguaje, la presentación, la estimulación/motivación y la adecuación cultural (IVC = 0,99), así como la apariencia/interfaz (IVC = 0,95). El público objetivo consideró el curso organizado, de fácil entendimiento, atractivo y motivador, con un índice de concordancia en respuestas positivas entre 84,3 % y 100 %. Conclusiones: la versión brasileña del curso en línea desarrollado se consideró lo suficientemente adecuada en términos de contenido y calidad de la interfaz, tanto por parte de los expertos como del público objetivo.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.5294/aqui.2023.23.1.3pt_PT
dc.identifier.eid85149039926
dc.identifier.issn1657-5997
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/40484
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectValidation studypt_PT
dc.subjectTeaching materialspt_PT
dc.subjectEducational technologypt_PT
dc.subjectHealth educationpt_PT
dc.subjectPelvic floor disorderspt_PT
dc.subjectEstudo de validaçãopt_PT
dc.subjectMateriais de ensinopt_PT
dc.subjectTecnologia educacionalpt_PT
dc.subjectEducação em saúdept_PT
dc.subjectDistúrbios do assoalho pélvicopt_PT
dc.subjectEstudios de validaciónpt_PT
dc.subjectMateriales de enseñanzapt_PT
dc.subjectTecnología educativapt_PT
dc.subjectEducación en saludpt_PT
dc.subjectTrastornos del suelo pélvico.pt_PT
dc.titleEducational technology on urinary incontinence during pregnancy: development and validation of an online course for the Brazilian populationpt_PT
dc.title.alternativeTecnologia educacional sobre incontinência urinária gestacional: desenvolvimento e validação de curso on-line para o Brasilpt_PT
dc.title.alternativeTecnología educativa sobre incontinencia urinaria durante el embarazo: desarrollo y validación de un curso en línea para Brasilpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.titleAquichanpt_PT
oaire.citation.volume23pt_PT
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 2 of 2
No Thumbnail Available
Name:
64493543_en.pdf
Size:
225.13 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
No Thumbnail Available
Name:
64493543_pt.pdf
Size:
235.54 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: