Repository logo
 
Publication

Shared autonomous vehicles in an urban area

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorBicho, Marta
dc.contributor.authorPortela, Pedro
dc.date.accessioned2024-05-03T08:55:46Z
dc.date.available2024-05-03T08:55:46Z
dc.date.issued2024-01-26
dc.date.submitted2024-01
dc.description.abstractThrough the research conducted by De Carneiro et al. (2023) and Pereira et al. (2023), 35 concepts were found as crucial for the implementation of Shared Autonomous Vehicles in an urban area. This thesis aims to validate the importance of these concepts. To do so, a survey was sent out to top-tier managers, from twelve countries, and renowned companies, with high levels of decision-making, to better understand their managing orientation and, ultimately, to validate the concepts. Findings show that the concept “Sanitary Test with QR Code” is rejected, which is fairly understandable given that it was introduced to the reference model during the pandemic crisis of Covid-19 and isn’t relevant anymore. As for the other 34 concepts, 10 of them left the respondents divided and were only partially supported, while the remaining 24 concepts were consensually approved as indispensable for the implementation of this service in an urban area.pt_PT
dc.description.abstractAtravés da investigação conduzida por De Carneiro et al. (2023) e Pereira et al. (2023), 35 conceitos foram encontrados como cruciais para a implementação de Veículos Autónomos Partilhados numa área urbana. Esta tese tem como objetivo validar a importância destes conceitos. Para tal, foi enviado um inquérito a gestores de topo, de doze países, de empresas de renome, com elevados níveis de decisão, para melhor compreender a sua orientação de gestão e, em última análise, validar os conceitos. Os resultados mostram que o conceito "Teste Sanitário com QR Code" é rejeitado, o que é bastante compreensível, uma vez que foi introduzido no modelo de referência durante a crise pandémica da Covid-19 e já não é relevante. Quanto aos outros 34 conceitos, 10 deles deixaram os inquiridos divididos e foram apenas parcialmente aprovados, enquanto os restantes 24 conceitos foram consensualmente aprovados como indispensáveis para a implementação deste serviço numa área urbana.pt_PT
dc.identifier.tid203591119pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/44887
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectShared autonomous vehiclespt_PT
dc.subjectUrban areapt_PT
dc.subjectDecision-makingpt_PT
dc.subjectManagerspt_PT
dc.subjectDisruptive innovationpt_PT
dc.subjectSustainable technologiespt_PT
dc.subjectVeículos autónomos partilhadospt_PT
dc.subjectÁrea urbanapt_PT
dc.subjectTomada de decisãopt_PT
dc.subjectGestorespt_PT
dc.subjectInovação disruptivapt_PT
dc.subjectTecnologias sustentáveispt_PT
dc.titleShared autonomous vehicles in an urban areapt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203591119.pdf
Size:
1.09 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: