Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The Cristiano Ronaldo rape allegation scandal : financial implications for his market environment

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
152417067 Peter Kleinhans W.pdf1.72 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

This dissertation aims to measure the financial impact of Cristiano Ronaldo’s rape allegation scandal on his sponsors and his team Juventus Turin. It applies an event study methodology by using stock market data to test whether the event caused losses to Ronaldo’s market environment. In order to take into account the finding of previous literature that athlete-product congruence is influencing the customers’ perception of an endorsed product, this dissertation analyses the market environment of Ronaldo by allocating the companies into different groups. This work reveals significant negative cumulated abnormal returns for the sport-related group in the course of the event. Juventus Turin had the most negative performance in this sample with cumulated abnormal returns of -25,2%. For all other groups, such a relation could not be identified. Overall, the financial loss to the sport-related market environment of Ronaldo amounted to $ -20,5 billion. In contrast, neither a study on the infidelity scandal of Tiger Woods nor on the doping scandal of Floyd Landis identified a significant negative impact. These findings, thus, open up a new field of research for the area of athlete endorsement. Due to the increased importance of social media on the effectiveness of athlete endorsement, this dissertation additionally analyses the development of followers on Ronaldo’s Instagram account in the course of the event. To do so, it conducts a difference-in-difference approach, in which Neymar and Messi serve as the control group. However, no effect of the rape allegation scandal on Ronaldo's Instagram account could be revealed.
Esta dissertação tem como objetivo determinar o impacto financeiro da alegada violação de Cristiano Ronaldo nos seus patrocinadores e na sua equipa, Juventus Turin. Aplicou-se a metodologia de estudo de eventos, utilizando dados do mercado de ações para testar se o evento causou danos no mercado envolvente de Ronaldo. De forma a ter em conta as constatações da literatura anterior onde a congruência atleta-produto influencia a perceção dos clientes sobre o produto endossado esta dissertação analisa a influência do mercado envolvente do Ronaldo alocando as empresas em diferentes grupos. Este trabalho revela retornos anormais cumulativos negativos significativos para o grupo desportivo no decurso do evento. Juventus Turin teve o desempenho mais significativo da amostra com retornos anormais cumulativos de -25,2%. Para todos os outros grupos, tal relação não foi constatada. No geral, as perdas financeiras para o mercado desportivo relacionado com Ronaldo ascenderam a $-20.5 biliões. Em contraste, nem no estudo do escândalo de infidelidade do Tiger Woods nem no caso de doping de Floyd Landis foi identificado qualquer impacto negativo significativo. Estes resultados abrem uma nova área de pesquisa no campo de endosso de atletas. Devido à crescente importância das redes sociais na eficácia do endosso dos atletas, esta dissertação, também analisa o desenvolvimento dos seguidores da conta de Instagram no decorrer do evento. Assim, realizou-se uma abordagem de diferenças em diferenças onde Neymar e Messi servem como grupo de controlo. No entanto, não foi encontrado qualquer efeito da alegação de violação nos seguidores do Instagram de Ronaldo.

Description

Keywords

Event study Ronaldo Athlete endorsement Financial impact Rape allegation Estudo de evento Apoios ao atleta Impacto financeiro Alegada violação

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue