| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 359.72 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo identifica as principais alterações organizacionais e pedagógicas na edu-cação básica primária de 1997 a 2018 e analisa as suas consequências na reconfigu-ração da organização do processo de ensino, da profissionalidade docente e das prá-ticas pedagógicas na educação primária. Verifica a tendência uniformizadora que generaliza a lógica da compartimentação do ensino e interpreta-a comoum processo progressivo de colonização cultural da educação de infância.
This article identifies the main organizational and pedagogical changes in primary education from 1997 to 2018 and analyzes its consequences in the reconfiguration of the organization of the teaching process, teaching professionalism and pedagog-ical practices in primary education. It verifies the unifying tendency that generalizes the logic of the compartmentalization of education and interprets it as a progressive process of cultural colonization of childhood education.
This article identifies the main organizational and pedagogical changes in primary education from 1997 to 2018 and analyzes its consequences in the reconfiguration of the organization of the teaching process, teaching professionalism and pedagog-ical practices in primary education. It verifies the unifying tendency that generalizes the logic of the compartmentalization of education and interprets it as a progressive process of cultural colonization of childhood education.
Description
Keywords
Educação básica Organização pedagógica Uniformidade Diversidade Profissionalidade docente Basic education Pedagogical organization Uniformity Diversity Teaching professionalism
Pedagogical Context
Citation
Formosinho, J., Machado, J. (2018). Do ensino primário à educação básica: a progressiva extensão da lógica uniformizadora (1997-2018). Medi@ções, Revista Online, 6(1), 5-29
Publisher
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal
