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The impact of mission drift in social enterprise´s legitimacy : a consumer perspective

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Abstract(s)

This dissertation strives to explain the consumers perceptions over the legitimacy of a social enterprise when facing mission drift. Mission drift takes place when organizations deviate from the social mission to pursue commercial activities in order to enhance financial objectives. Thus, the aim of this paper is to understand the consumers perceptions of the legitimacy of social enterprises in the presence of mission drift, how it affects these organizations, and explain what social enterprise’s leaders might do to prevent the risk of mission drift. For this purpose, a qualitative research was conducted based on semi-structured, face-to-face interviews to consumers that identify themselves with social enterprises. The research concluded that mission drift will damage two specific types of legitimacy, pragmatic and moral legitimacy, since for consumers it will be impeditive for the organization to create social value and to act in accordance with the general norms in society. Additionally, contrarily to the existing literature, some findings suggest the need of mission drift for organizations to be able to support the long-term sustainability of their social mission. However, research on this topic is still lacking. Furthermore, some consumers expect a lack of support from stakeholders due to legitimacy issues caused by mission drift being this one of the strategies suggested to overcome mission drift: to integrate and give more voice to consumers in the decision-making process. Therefore, this dissertation has made valuable contributions to the field of social enterprises, mission drift and legitimacy.
Esta dissertação procura explicar as perceções dos consumidores relativamente à legitimidade de uma organização social na presença de uma mudança de missão. A mudança de missão ocorre quando as organizações se desviam da missão social para prosseguir com atividades comerciais com o objetivo de suceder financeiramente. Desta forma, esta dissertação visa compreender as perceções dos consumidores relativamente á legitimidade das organizações sociais na presença de um desvio na sua missão, como é que isto impacta estas organizações, bem como explicar o que os líderes de organizações sociais podem fazer para evitar este risco. Por esta razão, um estudo qualitativo foi conduzido com recurso a entrevistas semiestruturadas a consumidores que se identificam com organizações sociais. A pesquisa concluiu que a mudança de missão irá prejudicar dois tipos específicos de legitimidade, a legitimidade pragmática e a moral, uma vez que para os consumidores será impeditivo para a organização criar valor social e agir em conformidade com as normas gerais na sociedade. Adicionalmente, e contrariamente ao mencionado em literatura já existente, alguns resultados sugerem que a mudança de missão é necessária para garantir a sustentabilidade, a longo prazo, da missão social. Além disso, alguns consumidores esperam a falta de apoio por parte dos stakeholders devido a questões de legitimidade causadas pela mudança de missão, sendo esta uma das estratégias sugeridas pelos mesmos para superar este risco: integrar os consumidores no processo de tomada de decisão. Desta forma, esta dissertação fez contribuições para o campo das organizações sociais, mudança de missão e legitimidade.

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Social enterprises Consumers perceptions Social mission Mission drift Legitimacy Organizações sociais Perceção dos consumidores Missão social Mudança de missão Legitimidade

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