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MRM : spilled milk in the Polish market

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestão
datacite.subject.sdg08:Trabalho Digno e Crescimento Económico
datacite.subject.sdg09:Indústria, Inovação e Infraestruturas
dc.contributor.advisorGuedes, Nuno
dc.contributor.authorDias, Miguel Salvado
dc.date.accessioned2025-07-11T14:37:35Z
dc.date.available2025-07-11T14:37:35Z
dc.date.issued2025-05-05
dc.date.submitted2025-03-11
dc.description.abstractThe Case Study presents a Portuguese transport and logistics firm, MRM, founded in 1993 by Afonso Ramos and operating in PALOP countries. The company entered the Polish market in 2009 because of the financial crisis and the drop in maritime transport. MRM was then faced with a lack of price competitiveness of the commodity transported which lead to the loss of its main client. This situation placed Afonso in a position where he had to decide to keep the Polish office open. The Case Study approaches topics such as internationalization, big client dependency, price fluctuation, and market structure. This Thesis includes a Literature Review of subjects related to the key issues raised by the Case and a Teaching Note that offers an analysis of the main problem of the case study, in order to help instructors prepare for the discussion in class of the Case. Conclusions are the need to know how to navigate financial instability and broaden the scope of a firm to reduce exposition to external factors.eng
dc.description.abstractO Case Study apresenta uma empresa portuguesa de transportes e logística, a MRM, fundada em 1993 por Afonso Ramos e que opera nos PALOP. A empresa entrou no mercado polaco em 2009 devido à crise financeira e à queda na indústria de transporte marítimo. A MRM viu-se então confrontada com a falta de competitividade dos preços das mercadorias transportadas, o que levou à perda do seu principal cliente. Esta situação colocou Afonso numa posição em que teve de decidir se mantinha o escritório polaco aberto. O Case Study aborda temas como a internacionalização, a dependência de grandes clientes, a flutuação de preços e a estrutura de mercado. Esta Dissertação inclui uma Revisão de Literatura de temas relacionados com as questões-chave levantadas pelo Case Study e uma Teaching Note que oferece uma análise do problema principal do Case Study, de forma a ajudar os formadores a prepararem a discussão do Case Study na aula. As conclusões são a necessidade de saber como navegar na instabilidade financeira e alargar o âmbito de uma empresa para reduzir a exposição a fatores externos.por
dc.identifier.tid203941780
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/53882
dc.language.isoeng
dc.rights.uriN/A
dc.subjectFreight forwarding
dc.subjectPoland
dc.subjectInternationalization
dc.subjectCustomer concentration
dc.subjectUncertainty
dc.titleMRM : spilled milk in the Polish marketpor
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
thesis.degree.nameMestrado em Gestão

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