Repository logo
 
Publication

Status and conspicuousness on sustainable fashion products : examining the role of conspicuousness between status motives and consumers’ sustainable fashion valuations

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorColaço, Vera Herédia
dc.contributor.authorMartins, Carolina Santos
dc.date.accessioned2023-05-22T09:17:02Z
dc.date.available2023-05-22T09:17:02Z
dc.date.issued2023-02-03
dc.date.submitted2023-01
dc.description.abstractThe fashion industry is believed to be the second­-largest polluting industry worldwide. Hence, understanding the underlying reasons motivating socially and environmentally responsible consumption behaviors is crucial to implement the necessary changes in this industry. The present dissertation aims to examine the effect of social motivations, such as activating status motives, on consumers’ attitudes and perceptions towards sustainable fashion products. Based on an academic literature review regarding sustainable fashion, conspicuousness and status consumption, an experimental design study was conducted. The purpose was to examine the impact of status and prestige motivations on consumers’ sustainable fashion valuations, such as purchasing behaviors, product, and brand perceptions. Results show that activating status motives enhance status and prestige motivations. In turn, conspicuously signaling a sustainable fashion product moderates the effect that status and prestige motivations have on consumers’ valuations. Findings show that a desire for status is capable of inciting self­-sacrifice and consequently motivating sustainable consumption decisions. Additionally, brand iconicity perceptions indirectly explain the process through which conspicuous consumption orientation impacts sustainable fashion valuations. Therefore, consumers tend to use the symbolic value of iconic brands to express their social identity and communicate their desires and aspirations with others. This study provides valuable consumer behavior insights, suggesting brands’ approach to sustainability should not disregard society’s predisposition for consumption. Forthwith, researchers, managers, and marketers trying to incite sustainable consumption might obtain more effective and long-­lasting results if they factor in individual traits and predispositions since these are able to influence consumption behavioral patterns within the fashion context.pt_PT
dc.description.abstractA indústria da moda é considerada a segunda maior indústria poluidora do mundo. Assim sendo, é fundamental compreender as razões que motivam os comportamentos social e ambientalmente responsáveis para implementar as mudanças necessárias nesta indústria. A presente dissertação tem como objetivo examinar o efeito de motivações sociais nas preferências e perceções dos consumidores em relação a produtos sustentáveis. Com base em literatura académica sobre moda sustentável, consumo conspícuo e status, foi realizado um estudo experimental para testar o impacto das motivações por status nas atitudes e perceções dos consumidores, em relação a produtos de moda sustentáveis. Os resultados mostram que, altos níveis de conspicuidade em produtos de moda sustentáveis, impactam positivamente o efeito que motivações por status têm nas atitudes e perceções dos consumidores. Tal efeito resulta de as motivações por status serem capazes de incitar altruísmo e motivar comportamentos pró­sociais e ambientais. Adicionalmente, as perceções de iconicidade do consumidor sobre o produto, relacionam a orientação de consumo conspícuo do consumidor com os comportamentos e perceções de consumo sustentável, uma vez que os consumidores tendem a usar o valor simbólico de marcas icónicas para expressar a sua identidade social e comunicar as suas ambições. Concluindo, este estudo fornece conhecimento sobre o comportamento do consumidor, sugerindo que a abordagem das marcas à sustentabilidade não deve desconsiderar a predisposição da sociedade para o consumo. Deste modo, profissionais que procurem incentivar consumo sustentável, poderão obter resultados mais eficazes e duradouros se considerarem características e predisposições individuais capazes de influenciar os padrões de consumo.pt_PT
dc.identifier.tid203300190pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41194
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectSustainable fashionpt_PT
dc.subjectSocial statuspt_PT
dc.subjectConspicuousnesspt_PT
dc.subjectConspicuous consumption orientationpt_PT
dc.subjectConsumer behaviorpt_PT
dc.subjectIconicitypt_PT
dc.subjectModa sustentávelpt_PT
dc.subjectEstatuto socialpt_PT
dc.subjectConspicuidadept_PT
dc.subjectOrientação de consumo conspícuopt_PT
dc.subjectComportamento do consumidorpt_PT
dc.subjectIconicidadept_PT
dc.titleStatus and conspicuousness on sustainable fashion products : examining the role of conspicuousness between status motives and consumers’ sustainable fashion valuationspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203300190.pdf
Size:
1.02 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203300190.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: