Repository logo
 
Publication

An analysis of the relationship between meat substitutes consumption and purchase intention : a study on consumer behavior

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRomeiro, Paulo
dc.contributor.authorMartins, Ana Maria Sampaio
dc.date.accessioned2023-07-11T09:24:12Z
dc.date.available2024-04-04T00:30:56Z
dc.date.issued2023-05-05
dc.date.submitted2023-04
dc.description.abstractIn recent years there has been a growing interest of consumers and companies in making more sustainable decisions across all industries. In this case, the meat industry stands out, where the tendency to replace meat with alternative foods has been increasingly pronounced. Nevertheless, what can contribute to this change in consumer preferences? This study explores the factors that may influence consumer behavior towards meat substitutes, such as the type of packaging and the type of protein, also considering the attitude of food neophobia and sustainability consciousness. The collection of information was indispensable for the success of this study. Thus, primary data, such as the distributed questionnaire. The results obtained indicate that the type of packaging does not influence consumer purchase intention, regardless of the type of protein. However, it was confirmed that the higher the awareness regarding sustainability, the higher the intention to purchase meat substitutes and the lower the intention to purchase meat, being an important finding in this study. Finally, food neophobia also has a moderating effect on the model. The higher the food neophobia the lower the purchase intention for meat substitutes while for meat it remains constant.pt_PT
dc.description.abstractNos últimos anos tem vindo a verificar-se um crescente interesse por parte dos consumidores e das empresas em tomar decisões mais sustentáveis, transversal a todas as indústrias. Neste caso, destaca-se a indústria da carne, em que a tendência para substituir a carne por alimentos alternativos tem vindo a aumentar. Mas o que é que pode contribuir para esta alteração das preferências do consumidor? Este estudo explora os fatores que podem influenciar o comportamento do consumidor relativamente aos substitutos da carne, como o tipo de embalagem, o tipo de proteína, a atitude de neofobia alimentar e a consciência de sustentabilidade. A recolha de informação foi imprescindível para o sucesso deste estudo. Desta forma, para suportar esta investigação compilaram-se dados primários, como o questionário distribuído. Os resultados obtidos indicam que o tipo de embalagem não influencia a intenção de compra do consumidor, independentemente do tipo de proteína. No entanto, confirmou-se que quanto maior a consciência relativamente à sustentabilidade, maior a intenção de compra de substitutos da carne e menor a intenção de compra de carne, sendo uma conclusão importante neste estudo. Finalmente, a neofobia alimentar também tem um efeito moderador no modelo. Quanto maior a neofobia alimentar menor a intenção de compra por substitutos da carne enquanto para carne se mantém constante.pt_PT
dc.identifier.tid203299914pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/41645
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectSustainabilitypt_PT
dc.subjectPackagingpt_PT
dc.subjectMeat substitutespt_PT
dc.subjectPurchase intentionpt_PT
dc.subjectSensory attributespt_PT
dc.subjectFood neophobiapt_PT
dc.subjectSustentabilidadept_PT
dc.subjectEmbalagempt_PT
dc.subjectSubstitutos da carnept_PT
dc.subjectIntenção de comprapt_PT
dc.subjectAtributos sensoriaispt_PT
dc.subjectNeofobia alimentarpt_PT
dc.titleAn analysis of the relationship between meat substitutes consumption and purchase intention : a study on consumer behaviorpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203299914.pdf
Size:
1.21 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: