Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The effect of store image on store loyalty and the influence of service quality among leading portuguese retailers

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
152118127_BeatrizAlmeida_DPDFA_Revised2904.pdf2.86 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Nowadays, we live in a society deeply characterized by consumption. In order to adapt to this situation businessmen, especially retailers, had to come up with ever increasingly innovative and appealing strategies to engage consumers. Competition is fierce and only the best can, indubitably, increase their market share. With this study it is intended to sum up the most relevant factors for the consumer in the moment of purchase, in order to respond to the widest range of demands from the market. Therefore, the Butcher’s market was chosen to be analyzed, since meat is one of the cornerstones of any bundle of goods that Portuguese families purchase. This would make these factors overarching to other categories. With this dissertation it is indented to determine what most contributes to increase the loyalty of consumers to a certain store. In order to do that, the two biggest supermarket chains were compared (Pingo Doce and Continente), since both of them comprehend 44% of the market share, which for the scope of this study, is a big enough sample.
Atualmente, vivemos numa sociedade extremamente consumidora. Para dar resposta a isso, os comerciantes, em especial os retalhistas, tiveram de apresentar estratégias cada vez mais inovadoras e apelativas para atrair clientes. A concorrência é cada vez maior e só mesmo os melhores é que conseguem, efetivamente, aumentar a sua quota de mercado. Com este estudo pretende-se agregar os fatores mais relevantes para o consumidor, no momento de decisão de compra, de forma a dar resposta às mais variadas exigências do mercado. Assim sendo, optou-se por analisar a categoria do talho, já que a carne é um dos alimentos mais importantes no cabaz de compras das famílias portuguesas, de forma a ser possível tornar esses fatores transversais a outras categorias. Com esta dissertação, pretende-se determinar, assim, aquilo que mais contribui para aumentar a lealdade dos consumidores à loja, sendo que, para isso, optou-se por comparar os dois maiores supermercados portugueses, nomeadamente o Continente e o Pingo Doce, dado que, no seu conjunto apresentam, aproximadamente 44% de quota de mercado, o que, para este estudo, representa uma amostra suficiente.

Description

Keywords

Store image Store loyalty Service quality Price Quality of the products Personal selling Imagem da loja Lealdade da loja Qualidade do serviço Preço Qualidade dos produtos Qualidades do colaborador

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue