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Business adaptive strategies in crisis : the case of restaurants in Portugal during Covid-19

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The following thesis, presented in the form of a case study, focuses on three segments of the restaurant industry: chef-owned restaurants, restaurant groups and individual restaurants. This case study analyses the different responses to the pandemic crisis by the restaurants interviewed in each segment, explaining the different strategic adaptations to the pandemic. Thus, a brief characterisation of the industry is given, the main impacts of Covid-19 on the sector are exemplified and, subsequently, the establishments' responses to changes in the market and consumer behaviour. During the pandemic, the restaurant industry has undergone several changes as a result of the restrictions imposed by the government for almost two years. The side effects of the pandemic have translated into a series of severe obstacles, from the drastic reduction in tourism, which has deprived restaurants of a vital source of income, to the forced closure of establishments as a measure to contain the virus, putting the survival of countless businesses at risk. Following the case, theoretical concepts are presented as a teaching tool for a better understanding of the case, such as Wenzel's strategic responses to crises, the resource-based view and dynamic capabilities. Finally, in the resolution proposal, practical suggestions are presented, linking the theory presented with the examples of the case, this case being more aimed at management students, both masters and undergraduate.
A seguinte tese, apresentada na forma de estudo de caso, centra-se em três segmentos da restauração: restaurantes de chef, grupos de restauração e restaurantes individuais. Neste estudo de caso são analisadas as diferentes respostas à crise pandémica pelos restaurantes entrevistados, de cada segmento, explicando as diferentes adaptações estratégicas perante a pandemia instalada. Assim, dá-se uma breve caracterização da indústria, exemplifica-se os principais impactos da Covid-19 no setor e, posteriormente, as respostas dos estabelecimentos às alterações do mercado e dos comportamentos do consumidor. Durante a pandemia, a indústria da restauração sofreu várias mudanças resultantes das restrições impostas pelo governo durante quase 2 anos. Os efeitos colaterais da pandemia traduziram-se numa série de obstáculos severos desde a redução drástica do turismo, que subtraía à restauração uma fonte vital de receitas até ao encerramento forçado de estabelecimentos como medida de contenção do vírus, colocando a sobrevivência de inúmeros negócios em risco. Seguido do estudo de caso, são apresentados conceitos teóricos, como ferramenta pedagógica, para uma melhor compreensão do caso, como as respostas estratégicas às crises de Wenzel, a visão baseada em recursos e as capacidades dinâmicas. Por último, na proposta de resolução são apresentadas sugestões práticas, interligando a teoria apresentada com os exemplos do caso, sendo este caso mais direcionado para alunos de gestão, tanto de mestrado como licenciatura.

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Strategy Restaurant Chef Covid-19 Business Dynamic capabilities Resources Crisis Estratégia Restaurante Negócio Capacidades dinâmicas Recursos Crise

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