Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Politicians on the board of directors and firm internationalization : the portuguese case

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
202656225.pdf998.14 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Appointing politicians to the boards of directors of firms has been a recurrently used business and corporate strategy, especially within the last half-century. Whilst several attempts to find a correlation between Corporate Political Activity (CPA) or, more precisely, this concrete type of corporate political strategy and firm performance indicators have been made in other countries, the empirical studies put through remain inconclusive on whether and how political connections actually benefit companies, particularly when it comes to internationalization, and more specifically when it comes to the Portuguese case. Nevertheless, following the Resource Dependence Theory (RDT) along with additional research results, we argue that politicians on corporate boards bring valuable resources to the firms they work for, namely their network, contacts or influence, and their expertise or knowledge. These traits are expected to have a direct positive impact on the internationalization of these firms. The veracity of this assertion was examined through the analysis of a baseline hypothesis – the number of politicians on the board predicts firm internationalization, – and with the introduction of two moderators, both at the politician and the top-management levels. The predictions were tested in the Portuguese context, through the study of 56 firms, all of which were listed between 2010 and 2018. The result is a panel data analysis of the proposed hypotheses that integrates and extends prior diffused work.
A nomeação de políticos para os conselhos de administração de empresas tem sido uma estratégia utilizada recorrentemente, mas apesar da extensa literatura que visa explicar a relação entre esta estratégia política corporativa e a internacionalização das empresas, as evidências permanecem inconclusivas sobre se – e como – os políticos afetam o valor das empresas. Contudo, seguindo a Teoria da Dependência de Recursos e as conclusões de estudos académicos nesta área, afirmamos que os políticos em conselhos de administração trazem recursos valiosos para as empresas para as quais trabalham, nomeadamente, a sua rede de contactos e o seu conhecimento. Assim sendo, é expectável que estas características tenham um impacto direto na internacionalização das empresas. A veracidade dessa asserção foi testada através da análise de uma hipótese principal de investigação – o número de políticos no conselho de administração tem um efeito positivo na internacionalização da empresa em questão, – seguida da introdução de dois fatores moderadores, tanto a nível do político em si, como a nível da direção executiva da empresa. As proposições foram testadas para o contexto português, através da análise de 56 empresas portuguesas, todas elas cotadas entre os anos de 2010 e 2018. O resultado é uma análise em painel das hipóteses propostas, que vem integrar e ampliar os estudos anteriormente divulgados na área.

Description

Keywords

Corporate political activity Nonmarket business strategy Political connections Politicians on the board Firm internationalization FDI Portuguese economy Compustat Global Atividades políticas corporativas Gestão estratégica não comercial Conexões políticas Políticos no conselho de administração Internacionalização de empresas IDE Economia portuguesa

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue