Repository logo
 
Publication

Voluntourism : can universities make a difference that lasts a lifetime?

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRodrigues, Helena Maria Correia Neves Cordeiro
dc.contributor.authorAbreu, Catarina Tavares de
dc.date.accessioned2021-09-10T09:31:15Z
dc.date.available2021-09-10T09:31:15Z
dc.date.issued2021-01-25
dc.date.submitted2021
dc.description.abstractThe Voluntourism (VT) phenomenon combines volunteering with travelling. Despite the youth segment’s altruism within these social actions, critics question whether their contributions adequately address the local structural concerns. Students’ education as global citizens challenges universities through experiential learning opportunities that enrich the personal and professional self-development while acting towards the community development. However, the comprehension of the universities’ role among the remaining stakeholders in the international context is limited. Hence, the present dissertation intends to clarify how universities can redesign co-creation experiential learning programs to promote a win-win Voluntourism scenario. In this sense, this study explores the stakeholders’ perceptions of the universities’ intermediation in this touristic sector. Based on the conceptual analysis through Leximancer output, results underline the positive influence of these international experiences on universities to align with the students’ expectations and to include communities as part of their mission. These findings advance universities’ opportunity to focus beyond the knowledge transference while accounting for the education on social, cultural and emotional intelligence competencies. Also, when accounting for the interaction with international communities, universities mostly depend on VT operators. Still, this collaboration points out a way for Voluntourism regulation and accreditation by implementing monitoring and evaluation metrics. Thus, the practical and theoretical implications contribute to the literature finding a win-win path to Voluntourism, having universities as a crucial stakeholder.pt_PT
dc.description.abstractO Volunturismo (VT) define o fenómeno de voluntariar enquanto se viaja. Enquanto o segmento jovem vê estes atos como altruístas, vários críticos questionam-se acerca das suas contribuições face aos problemas estruturais a nível local. Como tal, as universidades são desafiadas na educação de cidadãos globais através de oportunidades de aprendizagem-serviço, que visam o autodesenvolvimento pessoal e profissional enquanto auxiliam no desenvolvimento comunitário. Por conseguinte, esta dissertação pretende compreender como poderão as universidades restruturar experiências de co-aprendizagem entre estudantes-voluntários e comunidades locais, de modo a promover um cenário de Volunturismo mutuamente benéfico. Assim, este estudo explorará a perceção dos diversos stakeholders acerca da intermediação das universidades neste setor turístico. De acordo com resultados apresentados pelo Leximancer e a análise conceptual dos mesmos, evidências confirmam a positiva influência destas experiências internacionais, no alinhamento com as expectativas dos estudantes e na inclusão das comunidades como parte fulcral da sua missão. Paralelamente, as universidades deverão expandir o foco central da partilha de conhecimento, na educação e desenvolvimento de competências sociais, culturais e de inteligência emocional. Contudo, dada a componente internacional, o desempenho das universidades na interação comunitária depende da parceria com os operadores de VT. Porém, esta poderá ser vista como uma oportunidade à regulação e acreditação do Volunturismo, perante a implementação de métricas de monitorização e avaliação. Por último, as implicações práticas e teóricas visam contribuir para a literatura, ao proporcionar uma melhor compreensão de como recriar um cenário de melhores práticas no Volunturismo, através da influência académica.pt_PT
dc.identifier.tid202656098pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/34723
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectVoluntourismpt_PT
dc.subjectSustainable local developmentpt_PT
dc.subjectStakeholders engagementpt_PT
dc.subjectUniversitiespt_PT
dc.subjectCo-creationpt_PT
dc.subjectVolunturismopt_PT
dc.subjectDesenvolvimento local sustentávelpt_PT
dc.subjectEnvolvimento das partes interessadaspt_PT
dc.subjectUniversidadespt_PT
dc.subjectCo-criaçãopt_PT
dc.titleVoluntourism : can universities make a difference that lasts a lifetime?pt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202656098.pdf
Size:
1.79 MB
Format:
Adobe Portable Document Format