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The reputational impact of a public scandal in the portuguese banking sector

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Abstract(s)

When new information is released in the market, investors’ reactions are reflected in stock prices, according to the assumption of efficient markets of the semi-strong form. Baring this in mind, this thesis’ objective is to measure the reputational effect a public scandal has on Portuguese banks’ stock performance. The tested hypothesis is that the announcement that the banks have engaged in some kind of financial fraud or crime will impact its market value as a consequence of the reputational damage. The approach deployed to investigate the effects on the bank’s financial performance is the event study methodology, as it allows to measure any reputational effect in the form of extra financial loss/gain beyond the expected. The event selected will be the first time it was official that the banks engaged in some kind of fraud or misconduct. The actions that took place after the day of the scandal will be equally studied resourcing to multivariate regressions. The banks chosen to be studied were Millennium bcp and Banco Espírito Santo, since both banks got themselves into two of the biggest banking scandals in Portuguese history. The results proved the initial hypothesis to be correct, as the majority of the results in the event window showed an overall statistically significant negative impact on the stocks’ expected returns.
Quando nova informação circula no mercado, as reações dos investores são refletidas nas cotações das ações, segundo a hipótese dos mercados eficientes na forma semi-forte. Assim, esta tese objetiva quantificar o efeito reputacional que um escândalo público tem na cotação das ações dos bancos portugueses. A hipótese testada é como é que o conhecimento público de algum tipo de fraude ou crime financeiro cometido por um banco, irá impactar o seu valor de mercado, sob a forma de estragos reputacionais. A abordagem para investigar os efeitos causados na performance financeira do banco baseia-se na metodologia de um event study, uma vez que permite medir o efeito reputacional na forma de perdas ou ganhos financeiros, além do expectável. O evento selecionado é o dia em que se tornou oficial que os bancos tinham atuado de forma fraudolenta. As ações tomadas nos dias seguintes ao escândalo são igualmente analisadas, com recurso a regressões multivariadas. Os bancos escolhidos para este estudo são o Millenium bcp e o Banco Espírito Santo, já que ambos estiveram envolvidos em dois dos maiores escândalos da banca portuguesa. Os resultados provararam que a hipótese colocada se confirma, dado que a maioria dos resultados na event window mostraram ter um efeito negativo e estatisticamente significante nos retornos esperados das ações em estudo.

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Scandal Fraud Corruption Media Financial performance Banking sector Main event Sub-event Multivariate regression Escândalo Fraude Corrupção Meios de comunicação social Performance financeira Banca Event study Event window Evento principal Evento secundário Regressão multivariada

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