Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
420.46 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Nos últimos anos, avanços tecnológicos importantes a nível da Tradução Automática Neuronal aproximaram estes sistemas da promessa de traduzibilidade universal, agora amplificados por versões sucessivas de ferramentas generativas, como o ChatGPT. Estas tecnologias terão necessariamente efeitos ao nível da formação e da didática da tradução e também das línguas. No presente trabalho, toma-se como base dois exercícios realizados em aula para analisar os desafios e oportunidades criados pela TA e o seu impacto na didática da tradução, bem como a importância da literacia em TA como elemento estruturador da formação de tradutores.
Over the last few years, technological advances in Neural Machine Translation have brought these systems closer to the promise of universal translatability, now amplified by successive releases of generative tools, like ChatGPT. These technologies will necessarily have an impact in terms of translation training and teaching, and language teaching. In this paper, two in-class exercises are used to analyze the challenges and opportunities created by MT and its impact in translation teaching, as well as the importance of MT literacy as a structural element in translator training.
Over the last few years, technological advances in Neural Machine Translation have brought these systems closer to the promise of universal translatability, now amplified by successive releases of generative tools, like ChatGPT. These technologies will necessarily have an impact in terms of translation training and teaching, and language teaching. In this paper, two in-class exercises are used to analyze the challenges and opportunities created by MT and its impact in translation teaching, as well as the importance of MT literacy as a structural element in translator training.
Description
Keywords
Tradução automática Didática da tradução Inteligência artificial Machine translation Translation teaching Artificial intelligence